MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu ma dec 10, 2018 5:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 06, 2004 4:19 pm 
*
*

Hallo daar! Goede vakantie en goede internetcafes??

Ik zal eens over een cd rommetje nadenken.

Bak ze!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 08, 2004 2:01 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Haha ja ´t is lekker hier hoor. Internetcafe is bij het appartementencomplex. Handig!

We wachten nu tot we worden opgehaald om 18.15 u. Dan weer lekker naar huis (lekker weer naar de paardjes :) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 19, 2004 9:16 am 
starter
starter

Als jullie zonder hoefschoenen rijden hoe zit het dan met het scheef afslijten van de hoeven. Tot nu toe had Genette geen ijzers maar omdat de hoeven te snel en scheef afslijten heeft Genette sinds vorige week wel ijzers gekregen. Ik durfde niet zo door te gaan. Ze wilde ook bijna niet meer over grind lopen terwijl dat wel nodig is om naar de bak te gaan etc. Nu had ik wel gelezen dat de hoeven gevoeliger worden en dat dat tijdelijk is maar omdat we geen hoefsmid weten in het noorden van het land die de filosofie van blootvoets lopen ondersteunt durven we het nog niet aan. Hopenlijk in de toekomst wel. Eerst maar eens de cursus volgen en kijken of we het dan aandurven.
groetjes,
Carolina

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 19, 2004 9:45 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Totaal geen last van.... Ze slijten niet scheef en ze loopt ook niet gevoelig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 19, 2004 10:28 am 
*
*

Citaat:
Als jullie zonder hoefschoenen rijden hoe zit het dan met het scheef afslijten van de hoeven

Merrit sleet vroeger behoorlijk scheef af. Dit wordt steeds minder. Gewoon regelmatig de vijl eroverheen ! En dan dus corrigeren.

Andor, de Merens, slijt niet en ook niet scheef.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 19, 2004 10:45 pm 
*
*

Hebben jullie de fotoos gezien van Merrit s zijn schoenen??

http://www.merensstamboek.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=207

Doei!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 26, 2004 4:45 pm 
starter
starter

Hoi Hester,

Ik heb ze gezien en ze zien er heel mooi uit!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 26, 2004 5:15 pm 
Beheerder Website
Beheerder Website

Mooie schoentjes!

Maarehh die sokjes hihi :D

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2004 9:06 am 
*
*

Citaat:
Maarehh die sokjes hihi

Tja..... Die verdwijnen vanzelf! Achter was hij geen schoenen gewend, en om ze in te lopen, gebruik ik de sokjes. Nog een paar keer en dan kunnen ze de vuilnisbak in hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2004 10:00 am 
Beheerder Website
Beheerder Website

Haha ja dat weet ik! Ze staan alleen zo schattig!

www.sportmerens.nl
~ If it's not a Merens horse, it's just a horse
Outdoor-Riding voor recreatie en endurance artikelen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 30, 2004 10:38 am 
*
*

Citaat:
Ze staan alleen zo schattig!

Ik zal het aan mijn Barbiepop Merrit doorgeven!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2004 11:37 am 
starter
starter

Hallo Iedereen,

Een vraagje voor alle eigenaars die hun Merens ijzerloos houden. Ik zal me eerst even kort voorstellen want ik ben nieuw hier:
Ik woon in Utrecht en heb een Merens uit de Ardennnen (les Olivettes). Ze is nu 7 en staat in Driebergen. In de Ardennen liep ze altijd op ijzers maar ik heb ze toen ze Nederland kwam eraf laten halen (april dit jaar). Sindsdien loopt znder ijzers. Ik ga gemiddeld twee keer naar het bos, waarbij ik het eerste stukje op de straat moet (ongeveer 10 minuten). Verder staat ze het hele jaar door overdag buiten.
Ik heb er een natuurlijke bekapper bijgehaald (Wout Overbeeke uit Soest) die bekapt volgens Pete Ramey, waarbij hij zo weing mogelijk eraf haalt. Ze loopt prima, de hoeven zien er goed uit, misschien ietwat kort, maar zijn wel hard. MAAR nu zegt Wout dat ik toch aan de hoefschoenen moet want de hoefwand slijt te snel in verhouding waardor ze aan de voorkant te veel op de zool loopt. De hoeven moeten volgens hem 'holler' eruit gaan zien, de zogenaamde iconische vorm. Overigens raadr deze meneer de Strassermethode ten zeerste af omdat je er veel te veel afhaalt wat weer niet 'natuurlijk' kan zijn. Mijn freestyle juf heeft een bekapster echter uit de Natural horse balance-hoek die juist beweert dat haar paard juist op de zolen loopt en dat die heel dik en hard zijn (geworden). Ik ben van plan haar uit te nodigen voor een second opinion.

Nu dan eindelijk mijn vraag: Hoe zien jullie ijzerloze hoeven eruit? Is het 'normaal' voor Merensen om vrij kort te lopen? Ziet de zool er 'hol' uit?
Hebben jullie een overgangsperiode gehad waarin je ook met hoefschoenen hebt gewerkt en kun je die dan na verloop van tijd weer uitlaten?
Naja, een heel verhaal, maar alle ervaringen en info over blote Merensenhoeven zijn welkom. Ik raak nogal in de war van al deze tegenstrijdige info en wil natuurlijk het beste en het 'natuurlijkste' voor mijn lieveling.

groetjes van Alice

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2004 2:38 pm 
*
*

Hoi Alice,

Wat leuk dat je vlakbij staat!
Blootvoets lopen is echt mijn stokpaardje. Kom eens kijken, we staan net over het spoor bij 3 bergen- Zeist. (Op de Bunzinglaan). Ik heb jaren in 3 bergen gewoond! Ook in Utrecht trouwens!

Bij wie sta jij dan?

Ik kan je heel veel vertellen over hoe het blootvoets is gegaan bij ons. Een ramp in het begin! Merrit werd gestrasserd en liep altijd erg gevoelig. Hij heeft dus ook schoenen, alleen zijn die voor nood en aangespannen rijden. Ik ben op hoefbekap cursus (niet de natuurlijk bekappen, maar gewoon regulier) geweest en heb sindsdien de boel zelf bijgehouden, volgens de methode van die jij beschrijft. Ik ben van de zool afgebvleven en Merrit loopt sindsdien als een trein.
Vorige week is Fernand van Geene weer geweest en hij kreeg strikte orders van me wat hij vooral niet mocht doen. Dat vond hij minder, maar hij nam me echt serieus, ook voor het eerst. Hij mocht dus niet aan Merrit s zool zitten. Doordat Mer concaaf, zeg maar platvoeten die naar buiten wijken, is, maar al veel beter dan 2 jaar geleden, heeft Fernand toch weer flink aan de wand staan vijlen.
Het is kiezen of delen, of gevoelig en iets sneller resultaat. Ik wilde ook dat de wand weer mooi recht werd, door het concafe krijgt hij kleine haarscheurtjes in de hoefwand. Daarnaast veroorzaakt een verzwakte witte lijn die concaafheid. Dus terugvijlen die hap.
Er is ook een stroming, weet zo snel niet wie dat zegt, ik dacht dat Frans Veldman van http://www.paardnatuurlijk.nl ook aangeeft dat je in een niet optimale situatie van de hoef, zeg maar slechte witte lijn, het beter is dat het paard op de zool loopt. Zodra de witte lijn hersteld is, kan 1,5 jaar duren, dan trekt hij het hoefbeen weer op en is de druk afgenomen. Dit is het moment waarop de zool conisch, uitgehold, wordt. En dan heb je dus een prima hoef!
Merrit heeft ook platte zolen en loopt op zijn zolen. Is niet de ideale situatie, maar ik zeg wel eens grappend, op de trektocht heb ik de hoefschoenen niet nodig. Ik ga er echt van uit dat ik met heel goed bijhouden, ik vijl echt iedere week de mustangrol er weer in, om de druk af te nemen, de schoenen kan doorverkopen! Maar ik denk dat we dan ee nhalf jaar verder zijn. Merrit is al 4 jaar vd ijzers af en had echt slechte hoeven. Lekker opbeurend he?!

Dus mijn 2 e pony, mijn merens, moest alles compenseren waar de Haf
slecht op scoorde. Dus ik zocht iets met goede gangen en keiharde hoeven! En dat vond ik.

Alice, echt, kom kijken, dan kan je zien hoe de hoeven en de schoenen er uit zien! Je zit vlakbij!

Groeten,

Hester

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]