Hoi Alice,
Wat leuk dat je vlakbij staat!
Blootvoets lopen is echt mijn stokpaardje. Kom eens kijken, we staan net over het spoor bij 3 bergen- Zeist. (Op de Bunzinglaan). Ik heb jaren in 3 bergen gewoond! Ook in Utrecht trouwens!
Bij wie sta jij dan?
Ik kan je heel veel vertellen over hoe het blootvoets is gegaan bij ons. Een ramp in het begin! Merrit werd gestrasserd en liep altijd erg gevoelig. Hij heeft dus ook schoenen, alleen zijn die voor nood en aangespannen rijden. Ik ben op hoefbekap cursus (niet de natuurlijk bekappen, maar gewoon regulier) geweest en heb sindsdien de boel zelf bijgehouden, volgens de methode van die jij beschrijft. Ik ben van de zool afgebvleven en Merrit loopt sindsdien als een trein.
Vorige week is Fernand van Geene weer geweest en hij kreeg strikte orders van me wat hij vooral niet mocht doen. Dat vond hij minder, maar hij nam me echt serieus, ook voor het eerst. Hij mocht dus niet aan Merrit s zool zitten. Doordat Mer concaaf, zeg maar platvoeten die naar buiten wijken, is, maar al veel beter dan 2 jaar geleden, heeft Fernand toch weer flink aan de wand staan vijlen.
Het is kiezen of delen, of gevoelig en iets sneller resultaat. Ik wilde ook dat de wand weer mooi recht werd, door het concafe krijgt hij kleine haarscheurtjes in de hoefwand. Daarnaast veroorzaakt een verzwakte witte lijn die concaafheid. Dus terugvijlen die hap.
Er is ook een stroming, weet zo snel niet wie dat zegt, ik dacht dat Frans Veldman van
http://www.paardnatuurlijk.nl ook aangeeft dat je in een niet optimale situatie van de hoef, zeg maar slechte witte lijn, het beter is dat het paard op de zool loopt. Zodra de witte lijn hersteld is, kan 1,5 jaar duren, dan trekt hij het hoefbeen weer op en is de druk afgenomen. Dit is het moment waarop de zool conisch, uitgehold, wordt. En dan heb je dus een prima hoef!
Merrit heeft ook platte zolen en loopt op zijn zolen. Is niet de ideale situatie, maar ik zeg wel eens grappend, op de trektocht heb ik de hoefschoenen niet nodig. Ik ga er echt van uit dat ik met heel goed bijhouden, ik vijl echt iedere week de mustangrol er weer in, om de druk af te nemen, de schoenen kan doorverkopen! Maar ik denk dat we dan ee nhalf jaar verder zijn. Merrit is al 4 jaar vd ijzers af en had echt slechte hoeven. Lekker opbeurend he?!
Dus mijn 2 e pony, mijn merens, moest alles compenseren waar de Haf
slecht op scoorde. Dus ik zocht iets met goede gangen en keiharde hoeven! En dat vond ik.
Alice, echt, kom kijken, dan kan je zien hoe de hoeven en de schoenen er uit zien! Je zit vlakbij!
Groeten,
Hester