Zie mijn oude topic ove Mitxa z'n losse hoefwanden
viewtopic.php?f=4&t=1659Mitxa heeft tot vorig jaar dus ook altijd warm beslag gehad zijn hoeven brokkelde als gekken met losse hoefwanden tot gevolg. Tot ik een keer met een uitstapje een ijzer verloor die een andere orthopedische hoefsmid er weer onder legde, hij vertelde mij dat die losse hoefwanden en brokkelhoeven wel eens het gevolg kon zijn van het warme beslag. Niet ieder paard zou daar goed tegen kunnen -> hoeven die snel uitdrogen. Ik ben er meer over gaan lezen en was overtuigd dat ik toch echt het koude beslag eens wilde proberen om te kijken of het idd verschil uit maakte.
Ik met mijn eigen hoefsmid overlegd en hij had een hele andere mening. Alhoewel hij toch nog wel zei dat er wel iets over uitdroging in boeken werd beschreven. Nouja ik gevraagd of hij koud wilde beslaan en dat deed hij dus normaal echt nooit en was dus ook echt niet blij met mijn vraag. Na aandringen moest het wel want ik wilde geen warm beslag meer onder Mitxa. Het lukte hem niet, hij gaf het wel eerlijk toe. Ik diezelfde dag een andere hoefsmid gezocht die wel koud wilde beslaan, dat is ons super bevallen. Mitxa zijn hoeven zien er weer super gezond uit!
Ik ben dus echt van mening dat niet ieder paard tegen warm beslag kan! We hebben met koud beslag alleen vorig jaar in het begin 1 keer een ijzer verloren maar nu zitten ze iedere keer 8 weken steenvast eronder.
Mijn hoefsmidje is me nu goud waard