MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu vr maart 29, 2024 1:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: di okt 06, 2009 9:49 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hallo allemaal,

Quinoa is uit z'n zadel gegroeid :-/ Hij had een wintec 2000 met witte boom, maar hij is te breed geworden.
Dus we moeten een ander zadel................. Krijg deze week 2 verschillende zadels om uit te proberen.
De Guichard ms Country en de Zaldi Alta Escuela (verkorte versie). Twee compleet verschillende zadels waar ik toch erg op val, maar het belangrijkste is natuurlijk dat ze goed op Quinoa liggen.

Nou zou ik graag ervaringen willen weten, weet in ieder geval dat hier een aantal guichard mensen zijn :-/

Waar moet je nou op letten bij een nieuw zadel, mensen nog tips en trucs?

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2009 9:50 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Hoi, blijft een geldverslindende hobby zo'n paard O:-)
Ik heb er tegenwoordig een zadelmaker bij. Of meer; een zadel passer.
Er komt zoveel bij kijken, de spier bij de schoft, de spier die daaronder ligt, de grote spier die via het schouderblad naar de buik loop geloof ik, de laatste rib, de lendenen....
Ik heb een hele uitgebreide uitleg gehad en nu een goed passend zadel. Ik had bewust een poosje gewacht met een nieuw zadel omdat mijn paard erg smalletjes was toen ik haar kocht. Ze begint inmiddels bijna bol te worden!
De moraal van het verhaal, laat iemand meekijken, of het zadel jezelf past is een kwestie van erop gaan zitten, daar kom je wel uit.
Of het je paard goed ligt is toch moeilijker te beoordelen vind ik, ook omdat de klachten bij je paard meestal zich pas na een paar weken zich openbaren en jij dan al dat zadel gekocht hebt.

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: wo okt 07, 2009 12:59 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Een vriendin van mij is zadelpasser, die kijkt inderdaad mee. Ik weet dat het een lastig verhaal is en blijft, ik ga zaterdag passen :)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: do okt 08, 2009 10:39 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2008 10:42 pm
Berichten: 28
de zadels die je noemt ken ik niet. ik ga er gauw naar zoeken op internet. dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
ja, zoals je al vermoed: zadel (met rug) laten beoordelen door zadelmaker.
En ik blijf erbij: een goed merk verloochent zich niet. De kieffer die ik nu al 18 jaar heb heeft op veel grote pony's gelegen en hij lag bij weinig pony's verkeerd. en is nog maar 1x totaal opnieuw gevuld; vorig jaar, zadelmaker heeft toen gelijk gekeken naar Paris haar vormen en kan dus nu weer jaren mee. hiervoor had ik een stubben. bijna hetzelfde verhaal.
Het is ongetwijfeld ook een beetje geluk, maar ik ga bewust voor kwaliteit. ik heb er een wintecje bijgekocht voor of noodgevallen of als we in water gaan of kinderen andere spannende dingen doen.
Veel succes met de keus en aankoop!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2009 9:25 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
De Guichard heb ik vandaag geprobeerd, die sluit niet mooi aan rond de schoft. Dus helaas deze Guichard wordt 'm niet.
Morgen komt de Zaldi binnen, ben benieuwd.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2009 10:12 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 01, 2006 6:20 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Breda
Wat zonde dat de Guichard niet helemaal lekker aansluit. Ik ga even voor je duimen dat de Zaldi wel gaat passen ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2009 12:52 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Heb vandaag m'n zaldi zadel binnen gekregen.

Ben al helemaal verliefd :x alles is zo lekker zacht. Nu maar hopen dat die op quinoa past en dat het zelf ook lekker rijdt.

Helaas door het slechte weer moet ik nog even wachten met testen.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: ma okt 12, 2009 1:15 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Heb gisteren de Zaldi Alta Escuela geprobeerd. Het was wel even wennen, je wordt in een bepaalde houding geforceerd. Had bij het eerste drafje niet zo'n goed gevoel, toch hoe verder ik ging rijden hoe beter het ging. Quinoa liep keurig aan de teugel (wat hij anders niet of later doet). Ook liep hij super, hij heeft veel schouder vrijheid met dit zadel. Het zadel sluit super aan en heeft een brede drukverdeling.
Donderdag ga ik er weer op rijden, als die dan nog steeds goed bevalt ga ik 'm kopen =D>

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: ma okt 12, 2009 8:49 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 10, 2008 10:42 pm
Berichten: 28
Super! lekker zitten is ook belangrijk, toch?!
ik had even gezocht op internet op zaldi zadels, wat zijn er veel verschillende soorten zeg!
ik hoop dat ie lekker bevalt. als ik er ooit 1 tegenkom om te proberen, ga ik dat doen. dan kan ik er over meepraten.
het schijnen ook lekkere endurence zadels te zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: vr okt 16, 2009 7:35 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hoi Marjolein,

Ik heb ook deze zadels geprobeerd.
Het model vond ik erg leuk, maar ....
Het zat lekker, maar het rijden vond ik er tegenvallen. Je zat zo bovenop je paard waar door het evenwicht heel anders werd. Dat vond mijn paardje dus helemaal niets. Liep hierdoor ook niet goed. Ook vond ik ze erg groot voor een Merens. Ze zijn meer op Spaanse paarden gebouwd ook al neem je een 17 inch.

Ik heb nu een Kieffer excellent en dat gaat prima, zit ook erg lekker al is het heel wat anders.
Succes met het zoeken want dat is een hele klus!

groetjes Dees


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2009 1:00 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Dees,

Ben het helemaal met je eens, het zadel lag als gegoten op Quinoa. Hij liep er ook super onder. Toch vond ik 't persoonlijk best beroerd rijden, zeker als je langer dan een uur gaat rijden. Dus helaas dit zadel wordt 'm ook niet.

Wil nog een Zaldi Country gaan proberen en misschien nog de massimo trail (lijken erg op elkaar).

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2009 4:51 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hé Marjolein,

Ik heb een euroriding zadel met een extra brede boom. Ligt redelijk goed op Polie en ik zit er (met mijn slechte rug) erg fijn op. Alles zadels die indertijd de verkoopster bij haar had lagen voor geen meter of zaten voor mij beroerd. Toen de zadelmaker een keer kwam (een begrip hier in de buurt) heb ik hem laten kijken naar het zadel op Polie omdat ik dacht dat hij toch niet goed zou liggen. Hij was tevreden en gaf aan dat met euroriding zadels niets mis is. Wellicht kun je hier iets mee.
Groeten en succes met je zoektocht. Pauline.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: za okt 17, 2009 4:59 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik krijg nog een ander test zadel de Zaldi Country, beetje hetzelfde als de massimo trail.
Als deze goed bevalt, laat ik 'm maar gewoon aanmeten bij Quinoa, het is even een investering maar een paard met rugproblemen daar heb je ook niks aan.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: ma okt 19, 2009 7:49 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik ga volgende week naar Callista in Waskemeer (http://www.trekkingsaddles.com) om allerlei zadels te proberen. Er zijn zoveel die me aanspreken, dus nu kunnen we een uitgebreide zadelpas sessie doen :))
Ben benieuwd wat eruit komt en wat voor boom maat quinoa nou heeft. Toen ik het heb opgemeten kwam ik de ene keer op 33 en de andere keer op 34 uit. Nu hoorde ik dat het testzadel die ik had (waarvan ik dacht dat die super lag) een boom maat van 32 had. Nou is Quinoa echt niet breed hoor, maar een boom maat van 32........... Ik twijfel nu wel erg aan m'n eigen beoordeling wat betreft de ligging van zadels. Dus het lijkt me verstandig om naar een prof te gaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: zadel perikelen
BerichtGeplaatst: vr okt 30, 2009 12:03 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ben vandaag bij Callista geweest van Trekkingsaddles.com. Het was een hele eye opener. Quinoa heeft een moeilijke rug (zoals de meeste paardjes natuurlijk). Een normale boomwijdte van 30.5 , ronde ribben, extreem kort, beetje schoft, beetje overbouwt.
Goed wat zou er op hem kunnen passen, deze zadels hebben we geprobeerd, die zo op het oog goed lagen (zonder mij erop):
Zaldi Vila
Zaldi Record
Startrekk comfort
Strada.

Op deze volgorde hebben we het ook getest.
Eerst de Zaldi Vila en de Record, ik vond 't zelf wel redelijk, maar Quinoa vond het vreselijk, hij kon er niet goed mee lopen en ging in stilstand gewoon bokken -> geen succes
Toen de Startrekk, Quinoa liep een stuk beter en het zadel lag mooi stabiel. Dit is een boomloos zadel en je wordt toch in een andere houding gedwongen als bijv. op m'n oude wintecje. Ik had dan ook erg veel moeite met m'n balans en had wiebel benen.
Callista had gedacht dat de Strada voor mij geen succes zou zijn, omdat die juist vrijwel geen steun geeft en je niet in een houding dwingt, ik ging erop rijden -> WAUW!! ik was meteen verkocht. Quinoa liep super en bij dit zadel had ik echt het JA gevoel :))
Maarja, toen zei Callista dat er ook wel een ander prijskaartje aan hing (pffff heb ik weer). Het is enigsinds een speciaal zadel met een wat flexibele boom, meer info http://www.stradazadels.nl

Nou het wordt dus een rib uit m'n lijf, maar dit zadel komt er. Er zit levenslange garantie op en je kan er ook het hele leven van je paard mee doen. Kleine verschillen wordt opgevangen door de flexibele boom, en als je paard echt heel erg is veranderd kan de boom ook nog vervangen worden.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling