MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 6:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: het leed dat zadels heet
BerichtGeplaatst: ma mei 31, 2010 8:16 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Nadat Rens nu een jaar zadelmak is en volop mee overal naar toe gaat, ben ik me aan het orienteren op een ander zadel.
Het huidige zadel (startrekk comfort shorty) was een prima zadel om Rens zadelmak mee te maken. Verder is het voor mijn postuur toch net wat te krap om in te zitten.

Om een lang verhaal kort te maken heb ik nu Ninon Schutte van het Zadelatellier naar Rens laten kijken. Zij kan mij een Bermonde zadel op "maat" maken.

Heeft iemand hier ervaringen met haar of het zadel? Mag via PB. Mijn eerste indruk was heel goed.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Laatst bijgewerkt door Natascha1970 op vr jul 16, 2010 11:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma mei 31, 2010 9:00 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 23, 2008 8:23 pm
Berichten: 35
Woonplaats: geesbrug
Hallo
Ik heb haar bij mijn fries gehad, en heb toen een friso fit besteld bij haar.
Volgens mij is ze erg kundig en het zijn echt hele goeie zadels. Wel duur maar dan heb je ook wat he hihi.
Ik heb het zadel en de fries nu niet meer , maar als Troy uitgegroeid is denk ik dat ik bij haar weer een zadel laat maken.
Als je hem neemt laat mij dan ook maar even weten hoe het bevalt.
gr conny


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jun 01, 2010 10:03 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Fijn dat je toch wat hebt gevonden Natascha. Ik ken het zadel verder niet, dus heb er ook geen ervaringen mee.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2010 11:42 am 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Ik hoop dat je er straks veel plezier aan beleefd.

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar welk zadel je ook hebt - het moet gewoon goed passen op de rug van je paard.
Heb aan een paardenarts weleens gevraagd welk zadel hij zou adviseren. Daar was hij meteen heel duidelijk in; dat was er geen één, omdat hij altijd paarden zag met problemen door diverse zadels van alle merken.

Je moet er wel voor zorgen dat je het zadel niet te strak laat opvullen, dan drukt het teveel op de rugspieren en zal je paard sneller zijn rug te veel aanspannen en de spieren verkrampen.
Heb hier laatst een vriendin gehad met haar KWPN-er en die was heel zacht in de rug op de plaats waar het zadel lag, maar toch lag het zadel niet goed. Hij compenseerde niet op de zadelplek, maar ervoor en erachter. Daar waren zijn spieren wel te hard. Niet heel ernstig, maar gelukkig was ze op tijd om er achter te komen, voordat hij rugblessures ging oplopen.

Ik heb van verschillende kanten ook goede berichten gehoord over het WOW-zadel. Dit zadel is op luchtkussens en kan je helemaal zelf samen laten stellen.
Bijvoorbeeld voor paarden met een korte rug, kun je kleinere kussens gebruiken, die niet te dicht op het SI-gewricht steunt. En door al die losse onderdelen goed op elkaar af te laten stemmen, blijft het evenwicht in het zadel ook goed.
Maar ook bij dit zadel geldt, dat de boel wel goed moeten passen en precies voldoende lucht in de kussens moet zitten.
Ik heb een paar keer mensen hiermee zien rijden en vanachteren zie je dat het zadel veel gewicht van de ruiter opvangt. Als een soort springkussen.
Wie weet als ik ooit een ander zadel neem, dat ik hier op uit ga komen. Maar er hangt wel een prijskaartje aan.

Heb voor één van mijn Mérens een zadel op maat laten maken en toen ik die zadelmaker belde, reageerde hij meteen dat hij misschien geen zadel voor hem kon maken, omdat de Mérens over het algemeen geen gemakkelijke rug heeft. Gelukkig viel het bij hem mee en is er voor hem toen een zadel gemaakt.

Dit zal altijd wel hoofdbrekens blijven kosten - ook omdat het meteen zo'n aanslag in je portemonnee is en als later blijkt dat er een verkeerde keuze is gemaakt, je niet meteen een ander zadel zal en kan kopen. En je dan met kunstgrepen de boel probeert recht te trekken.

Hopelijk gaat het met jouw nieuwe zadel lukken - ben heel benieuwd. Positief nieuws over zadels, zadelmakers en zadelpassers is altijd welkom.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 12, 2010 5:32 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Inmiddels is er nu een zadel besteld. Een rib uit mijn lijf :P . Hopelijk hebben wij daar straks ontzettend veel plezier van samen. En ook lang, want Rens is pas 5, dus ik vind het eigenlijk te vroeg en dus doodeng om nu al een zadel op maat te laten maken. Stel je voor dat hij er binnen een jaar helemaal uitgroeid @-) . Maar goed, met wat ik had kan ik op de lange buitenritten niks en aangezien ik bijna wekelijks lang op pad ben, verdient Rens ook wel iets wat ook goed ligt. En ik zelf natuurlijk ook. B-)

Uiteindelijk heb ik iets besteld bij Ninon Schutte van Zadelattelier. Zij is 2x bij mij op stal geweest om eea te proberen. Zij past eerst heel veel soorten bomen op Rens en als ze de boom gevonden heeft die Rens past, dan moet ik met diverse testzadels die op die boom gebouwd zijn gaan proefrijden om te kijken hoe Rens loopt en hoe ik er zelf in zit. Hierin kun je je voorkeur voor wat betreft diepe/ vlakke zit, veel / weinig wrong / hoeveel inch / lengte bladen enz. enz. enz. meenemen. Tijdens het proefrijden mag je voelen en kijkt zij naar wat zij nog ziet en wat aangepast en verbeterd kan worden. Daarna heb je even bedenktijd.

Ik had na de 1ste x net niet helemaal het gevoel van "dit is het". Dus daarom is Ninon nog een 2e keer terug gekomen met een model zadel wat net "nieuw"in haar verzameling gekomen is. En dat paste Rens nog beter en ik zat er beter in. Dus dat is het geworden. Over 2 maanden wordt het gebracht en gecontroleerd. Zij doet dat met alle zadels terwijl het paard stil staat en terwijl het paard bereden wordt. Na een half jaar wordt het zadel nog een keer gecontroleerd.

Ze kwam erg kundig over en komt haar afspraken tot dusver stipt na. Hopelijk lukt het haar om mij nog een aantal weken te voorzien van een "leenzadel".

Ben heel benieuwd als het zadel er is O:-)

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do aug 12, 2010 8:26 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Fijn Natasja dat het gelukt is en hopelijk heb je ook waar voor je geld straks.
Ad Goos die hier in de buurt zadels vult en checkt heb ik vorige week laten kijken naar de euroriding zadel dat op Polie ligt. Want ik vind het niet super liggen (ook niet slecht) . Ad vraag ik elk jaar om te kijken omdat hij veel verstand heeft van zadels. Hij keek nu voor de tweede keer en wederom zei hij dit jaar: "rug voelt goed en laat het maar even zo". Het zadel ligt zeker niet verkeerd ook al is het niet volmaakt en als rug goed voelt en jij er goed mee kunt rijden dan zou ik niets doen.
Toen vertelde hij dat het moeilijk is om o.a voor een merens (ook haflinger, fjord, brabander e.a.) een goed zadel te kopen. Dat dit puur te maken heeft met het feit dat de doelgroep te klein is waardoor er geen zadels worden gemaakt die eigenlijk qua vorm en boom goed zijn voor deze paardjes met korte rug en breed frontje. Dat bijna alle zadels die hij heeft gezien niet op maat gemaakt worden voor de merens (ook al wordt dit wel gezegd), maar zadels zijn voor grote paarden en aangepast worden aan de korte rug en breed frontje.
Toch als ik jouw bericht lees dan lijkt het alsof het jou wel gelukt is om een goed zadel te kopen. Hou je ons op de hoogte, want ik ben wel benieuwd, en ik denk dat meer merens eigenaren met dit euvel kampen. Hercule heeft daarentegen een heel gemakkelijke rug waar bijna alle zadels op passen van de KWPN-ers.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling