MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 4:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Antoine de Bodt methode
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 11:27 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Wie heeft er ervaring met de Antoine de Bodt methode?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 5:24 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik heb een keer een proefles gehad van iemand die les geeft volgens deze methode.

Ik kon me er totaal niet in vinden, het ging in die les voornamelijk over het rechtrichten. Ik moest Quinoa dan iets naar binnen laten kijken en met mijn volle gewicht naar buiten hangen om hem zo dan recht te laten lopen. Niet met je been rijden (sturen) maar alleen met teugels etc. Ik kon me er totaal niet in vinden en quinoa al helemaal niet @-)

Maar hoor van andere mensen ook veel positieve reacties hoor. Ik denk dat je het zelf moet ondervinden en gewoon een proefles aan moet vragen.

Zelf doe ik centered riding, ik ben daar helemaal weg van. Maar ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur en ik denk ook niet dat elke methode voor elk paard geschikt is.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 30, 2010 8:44 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Ik reed voorheen western en dat beviel me goed en Renske vond het ook prima. Daar kan ik geen les meer in krijgen. Nu ben ik op zoek naar iets anders en vooral naar een goede instructeur, want zonder rijles ben ik onzeker geworden en rij ik bijna niet meer. Gelukkig kunnen wij ook mennen met de paardjes. Omdat ik altijd scheef zit op Renske dacht ik dit eens te proberen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 11:04 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Het is niet iets wat je zomaar probeert.... Als je serieus je paard wilt rechtrichten ben je er wel een tijdje mee bezig. Mijn vriendin doet het al een hele tijd na een blessure van haar paard, waarbij het paard nog schever werd om de geblesseerde kant te ontlasten. Je hoort er wisselende resultaten en ervaringen van. Het is natuurlijk altijd goed, om zoveel mogelijk rechtgericht te rijden, zowel voor ruiter als paard.
Ik vond de oefeningen over het algemeen erg saai en langdradig en pikte er voor mezelf uit wat goed voelde voor Rens en mij.

Het is net wat Marjolein zegt... het is heel verschillend wat mensen zoeken en prettig vinden. Probeer en ervaar en kijk waar je baat bij hebt.

Persoonlijk denk ik als je weer meer zelfvertrouwen, plezier en voortgang enz wil opbouwen in je lessen, dat een andere vorm "leuker" is om het zomaar te zeggen.
Maar mischien zijn er personen met andere ervaringen.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo aug 01, 2010 7:19 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Ik heb geen verstand van allerlei methodes. Wel heb ik verstand van het recht richten van een paardje en weet hoe het moet voelen. Hercule is altijd recht gericht geweest en nog steeds, ondanks dat veel onervaren ruiters op hem rijden. Polie heeft de neiging om niet recht gericht te zijn. Voor mij is dat van het begin af aan heel voelbaar geweest vanwege mijn ervaring op Hercule die altijd rechtgericht is. Mijn instructrice besteedt heel veel aandacht aan de basis en het rechtgericht zijn. Van haar heb ik het volgende allemaal geleerd. Als Polie linker teugel niet aan wil nemen dan zijn daar truukjes voor zoals wijken naar links, rechtsom voltes (= rondjes) rijden en dan met rechter been haar naar buiten duwen en bij blijvend geen reactie heel hard met mijn been een stom geven zodat ze ook de linker teugel aan gaat nemen. Het kan dan helpen om rechter hand wat naar voren te steken. Voor de gevorderde ruiter is ook nog een tip als ze links moeilijk teugel aanneemt om terwijl je rechtsom gaat schouder binnenwaarts te rijden. Als rechts een probleem is dan deze oefeningen terwijl je andersom gaat. Als je rechtuit gaat moet je evenveel druk op de teugels voelen. Krijg je links te weinig druk dan met je rechter been je paard aansporen zodat deze links moet aanpakken en andersom. Zo kun je ook nog als je rechts te weinig druk heb hoofd in stelling naar links brengen en andersom uiteraard als links te weinig druk is. Soms helpt het ook om die hand die te weinig druk krijgt om daar extra druk op uit te oefenen en die andere dan naar voren te brengen. Polie heeft het soms links dat ze slecht aanneemt soms rechts. Dat wisselt. Als je paardje altijd de zelfde hand te veel of te weinig druk heeft dan kan het aan je zelf liggen en kan het zinvol zijn om iemand anders af en toe je paardje te laten rijden die van haar zelf de andere hand te veel druk pakt (Doen wij op stal). Als je rechtuit rijdt moet je paardje als het goed is op beiden teugels evenveel druk uitoefenen. Doet ze dat niet dan gelijk corrigeren door hoofd recht te houden en met je been een duwtje geven zodat ze die teugel aanneemt (rechts te licht, links een duwtje en andersom). Je duwt ze dan als het ware in de hand die niet goed wordt aangenomen. Polie loopt nu zelden niet recht gericht maar het blijft een aandachtspunt, altijd. Een goede instructrice is onmisbaar en erg fijn. Maar hier een beetje theorie vanuit de praktijk die mij goede diensten heeft geleverd. Hopelijk kom je er nog wijs uit. :).

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling