MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 5:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 4:00 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hallo allemaal,

We hebben een probleempje.
Als 's avonds alle andere paarden naar binnen gehaald worden dan wil meneer niet naar binnen.

Iedere ochtend worden alle paarden buiten gezet en 's avonds weer binnen gehaald.
Hele klus met zoveel paarden, maar de paddocks zijn verdeeld en er staan ongeveer 10 paarden per paddock.
De rangorde is goed, hij staat er al 2 jaar. Hij is vrolijk, hij zit lekker in zijn vel. Ze spelen, ze eten, ze slapen samen en dan 's avonds weer naar binnen naar je eigen stal. Maar dat wil meneer de laatste 5 dagen niet meer.
Gevolg hij staat dan 's avonds tot 10 uur in zijn eentje buiten en om 10 uur proberen ze het nog een keer en dan lukt het wel.
Als ik kom is er helemaal geen probleem met het binnenhalen.
Er is niets gebeurt, dus wat is het dan?

Is het het voorjaar?
En gaat het weer over. het is wel wat lastig voor de stalhoudster.

Herkennen jullie hier iets in?
Ik hoor het graag van je.
Alvast bedankt voor je reactie.

groetjes Dees


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 9:32 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 21, 2007 10:41 pm
Berichten: 107
Woonplaats: Maasbommel
Hai Dees,

Onze paardjes horen volgens mij helemaal niet binnen en hij vindt het denk ik gewoon te vroeg.
Hier gaat Sebas nog wel naar binnen maar dat is omdat de anderen ook naar binnen gaan (warmbloed). Als hij mocht kiezen bleef ie lekker buiten!
Het blijft langer licht, is voorjaar aan het worden.
Krijgt hij voer op stal 's avonds, want dan zou je verwachten dat hij toch wel graag naar binnen gaat...

gr Karin

_________________
Sebastian, ruim 4,5 jaar. Met 3 jaar zadelmak en sinds 4 jr bereden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 10:55 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee hoi,

Nou quinoa staat om 5 uur al met z'n hoofd vooraan om naar binnen te gaan.
Ik denk dat je paard de stalhouder aan het uitproberen is, ja je paard wil niet naar binnen...... heeft die wat te willen dan? Misschien moeten ze het even met twee man doen, dat iemand er achter loopt zodat je paard wel mee loopt.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 8:03 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
hoihoi,
Zal wel lastig zijn om er achter te komen waarom dit nu veranderd is. Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Probeer te bedenken wat er gebeurt kan zijn of wat er veranderd is.
Bij Rens wisselt het.

In het voorjaar, als het prima weer is, zet ik Rens vaak 's avonds terug in de wei. Dan staat hij 's nachts alleen buiten, want de rest staat binnen. Als er veel te grazen is, heeft hij ook minder animo om te komen. En als ik dat enkele dagen volhou wordt dit weer een stukje gewoonte en routine. Dan komt hij nog niet meer kijken bij de poort als de rest naar binnen gaat en moet je hem echt achter uit de wei halen. Dat hij dan alleen achter blijft interesseert hem niet.

Op dit moment vind hij dat hij als eerste naar binnen moet. Niet omdat hij naar binnen wil, maar omdat hij vind dat hij als eerste uit de wei gehaald moet worden en de rest aan de kant moet voor hem. Hij timmert ook iedereen bij de poort aan de kant. Hij is erg A sociaal de laatste weken naar andere paarden. Op den duur is dit volgens mij ook een ritme en routine. Hij timmert en is als eerste aan de beurt. Natuurlijk niet logisch maar voor hem een verband. En er is niet veel te beleven natuurlijk. Het gras is er nog niet, dus hij heeft niet veel te doen. Als ik roep komt hij al aangestormd.
En er ligt altijd iets van hooi in de stal als de paarden naar binnen gaan. Weet niet of zoiets helpt.

Mischien is er wel iets gebeurt in de wei waar hij van geschrokken is. Rens is tegenwoordig ook wat voorzichtig bij de poort.. Wie weet hebben andere eigenaren last van hem gehad als zij hun paard uit de wei willen halen en Rens weg gejaagd. Of mischien hebben ze hem wel eens aangepakt op zijn A sociale gedrag. Wie zal het zeggen, maar ik merk zijn terughoudendheid tot hij ziet dat ik het ben.
Sommige paarden veranderen hun gedag bij voorjaarsprikkels, hengstige merries in de buurt, verharen enz. enz.

Mijn ervaring is dat je ongewenst gedrag moet doorbreken met iets anders. Probeer het een weekje op een andere manier op te lossen en kijk of dat werkt. Paarden pikken en andere routine na enkele keren weer snel op. Hopelijk lukt het snel. Succes.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 10:44 pm 
Offline

Geregistreerd: do dec 16, 2010 7:07 pm
Berichten: 7
Hallo,

Ik heb dat probleem als Hombre door andere mensen buiten wordt gezet. Als ze hem dan willen pakken dan laat meneer ze eerst een tijdje achter zich aan lopen. In de zomer op de wei is het nog erger. Als hij geen halster om heeft krijgen ze hem niet te pakken. Hij laat mensen naderen en draait dan rustig zijn hoofd weg. Ik heb geluk. Hij kwam vorige zomer zelfs naar het hek. Alsof hij voelde dat het me moeite kostte om met een dikke buik (zwanger) het weiland in te komen. Ik heb wel altijd wat lekkers bij me. Liefde gaat uiteindelijk toch door de maag. En voor mijn ego is het wel goed dat ik hem wel te pakken krijg. Voor anderen is het lastig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo feb 23, 2011 8:04 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
mmmm dat niet naar binnen willen ken ik hier bij allemaal niet. Meestal als ik tegen vijven achter loop (waar de paddock dus is) wordt ik begroet met een hoop geluid.... Ik hoef ze zelfs niet aan het touw te doen om binnen te halen, allemaal (3 merens, 2 shetten en een draver) lopen ze zelf naar hun box, wat betekend dat ze over het erf, om de kapberg en door een gangpad moeten lopen en dan netjes allemaal in hun eigen box wandelen.
Wat hier wel altijd het geval is dat er hooi ligt te wachten
Ook tussendoor kan ik ze allemaal makkelijk pakken al laat igora zich niet 123 door een vreemde pakken, maar da's meer omdat zij zowiezo typisch op vreemden reageren kan.

Is het niet iets veranderd dan de laatste dagen, misschien iemand anders die ze binnenzet en dit anders doet dan voorheen?

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2011 8:47 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hoi Dames,
bedankt voor jullie reacties.
Het probleem is weer opgelost.
Hij wil nu als 1e naar binnen. Het was gewoon even uitproberen, denk ik.
En het alleen achterblijven dat interesseert hem niet.
Ik had zelf geen problemen met het pakken, maar voor de stalhoudster is het lastig.

Zij heeft het de laatste tijd ook erg druk en hij houdt niet van snel snel. Dat werkt ook meestal averechts, maar ja soms is het even niet anders.
groetjes Dees


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling