MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di maart 19, 2024 1:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: TREC 2011
BerichtGeplaatst: ma apr 25, 2011 9:41 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Sinds ik ons Rens zadelmak heb gemaakt en lange buitenritten maak, grondwerk doe en freestyle heb ik eens zitten kijken wat mij en Rens nou erg leuk zou lijken. Dressuur in de bak, daar heeft Rens een hekel aan alhoewel hij iedere week binnen een keer aan het werk moet, maar allerlei nieuwe dingen buiten vind hij onwijs leuk. Trec leek me wel wat. Afgelpen jaar met Rens buiten al heel wat opstakels opgezocht en geoefend.

Afgelopen maart, de zondag na carnaval Rens voor de eerste keer in de vrachtwagen geladen en met vriendin op weg naar Eersel voor een Trec Parcour training. Ik vond het superspannend. Ter plekke Rens in een paddockje met prikpaaltjes en lint geplaatst, kennis gemaakt met diverse deelnemers en parcourtje bekeken. Er was van alles. Houten bruggetje, labyrint, boomstam springen, slalommen, recht achteruit, opsprong, afsprong, helling op en af, poortje, recht achteruit, waterbak enz. enz. Advies was als dit je aller eerste keer was om eea aan de hand met je paard te doen. Vele paarden vonden dat alles toch wel heel spannend.

Rens opgezadeld en even afgetast hoe spannend hij het vond met al die paarden en opstakels. NOT dus. Hij liep overal als een zonnetje overheen, onderdoor en doorheen. Ik ben nergens afgestapt. Rens was superrelaxed, keibraaf en genoot zichtbaar. Alsof hij het al jaren deed. Wat een kerel. Ik heb onwijs genoten die dag.

A.s zondag gaat het dus in het echt gebeuren. Dan hebben Rens en ik onze eerste TREC wedstrijd helemaal in Rijsbergen. Zaterdag gaat Rens naar een pensionstal in Breda om te overnachten. Dan weet ik ook hoe hij zich gedraagt als hij een nachtje van huis is. En dan zondag naar Rijsbergen. Ik ben er nu al mee bezig. Zo spannend!

De TREC eind mei in Eersel is de volgende wedstrijd die op ons lijstje staat. Rens gaat nationaal......

Aan Rens zal het niet liggen, maar ik hoop dat ik na het intekenen van de kaart wel de goede kant op ga rijden....:)

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TREC 2011
BerichtGeplaatst: ma apr 25, 2011 9:54 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Natas,

Super leuk zeg dat het zo goed gaat. Rens is echt een onwijs stabiele factor volgens mij haha.

Ik hoop dat hij de overnachting op een andere plek ook prima vind, quinoa is dan altijd wat uit z'n doen :-(.

Heel veel plezier alvast enne zet 'm op!!

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TREC 2011
BerichtGeplaatst: do apr 28, 2011 12:44 pm 
Offline

Geregistreerd: za sep 13, 2008 8:48 pm
Berichten: 27
Wauw, dat klinkt leuk!
Ik doe een keer in de maand een trail les op m'n vorige pensionstal
(toen we er nog stonden met Fabi, nu met een paard van de instructrice) maar dit klinkt wat uitgebreider qua hindernissen, zou ook wel 'ns 'n trainingsparcour willen doen...Dus dat ga ik even uitvogelen...Heel veel plezier en succes zondag en eind mei!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: wedstrijd Rijsbergen
BerichtGeplaatst: za mei 07, 2011 9:53 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
1 mei was ons debuut bij de TREC wedstrijd in Rijsbergen.
Zaterdag werd Rens in de trailer geladen en ging het richting Breda alwaar hij een nachtje zou overblijven in de paddock buiten. Na aankomst in Breda, Rens uitgeladen en iets laten eten.
Vervolgens hebben we nog een heerlijk relaxte bosrit gemaakt. Gelukkig reed er iemand met ons mee zodat we lekker konden genieten van de omgeving zonder te verdwalen.

De volgende ochtend was ik om half zeven alweer terug in Breda om Rens te voeren. Ik was ook wel heel benieuwd hoe hij de nacht was doorgekomen. Het was dan ook de eerste keer dat hij een nacht van stal is. Hij stond lekker rustig te kijken, maar ik zag aan zijn snoet wel dat hij toch een beetje moe was. Blijkbaar vond Rens het toch allemaal wel vreemd en had de reis en de overnachting veel indruk op hem gemaakt. Bij de trailer begon hij na te denken of hij daar wel weer in zou gaan, terwijl hij daar de andere 3 keren meteen in liep.

Aangekomen op het wedstrijdterrein een kleine paddock gemaakt van prikpaaltjes en Rens erin gezet. Die begon vol enthousiasme te eten van het overvloedige gras. Terwijl ik mijn ontbijtje uit de tas haalde genoot ik samen met Rens in het vroege ochtendzonnetje van alle mensen die uit hun tentjes gekropen kwamen, en alle trailers en paarden die arriveerden. De dag was begonnen en ik had er zin in.

Om 9 uur de maproom in en kaart intekenen. 10 minuten was onwijs kort. Ik had maar net alle lijnen erop staan. Het vertrek van het terrein was lastig. Waar sta ik op de kaart en waar moet ik naar toe? Ojee, zometeen vertrek ik bij het begin al verkeerd, dat zul je net zien. Of ik kom niet weg. Hellup. Waarom heb ik me ook niet met 2en ingeschreven? Dus heb ik wel een kwartier rondom het terrrein lopen dubben over de richting waarin ik zou gaan vertrekken. Uiteindelijk de richting van een ander paard gevolg en vertrokken. Ik had er geen goed gevoel bij en dat klopte ook wel, want ik heb de route verkeerd om gereden. Les 1, vertrouw beter op jezelf!

Gelukkig heb ik de kaart met route verder goed gelezen, en ben ik nergens van de route afgeweken en verdwaald. Rens was braaf en vond al dat geritsel en gelees boven zijn hoofd geen probleem. Rens stapte onder het lezen van de kaart rustig door en bleef braaf stilstaan als ik weer naar de juiste weg aan het zoeken was. Toch was Rens nog steeds niet zichzelf, want iedere keer als hij andere paarden zag, dan werd hij wat onrusig, terwijl hij daar anders nooit mee bezig is.
Doordat ik veel te vaak en veel te lang naar die kaart aan het turen was hebben we 3 uur over de route gedaan waar volgens mij 1,5 a 2 uur voor gepland was.

Bij terugkomst ben ik meteen doorgegaan naar de veterinaire controle. Dat het slimmer was om eerst je paard op adem te laten komen, daar had ik niet eens over nagedacht. Het was al na 12en, ik moest nodig plassen en had honger.
Om 14 uur moest ik er alweer opzitten voor de MA en PTV. Niks aan te zien zei de DA. Nou ik wist wel beter. Ik had allang gezien, dat na de reis met de trailer van de vorige dag, de overnachting en de ochtendrit, Rens er helemaal klaar mee was. Die had het helemaal gehad. Lichamelijk was er niks aan te zien, maar zijn hoofd zat helemaal vol van alle indrukken die hij moest verwerken en ik zag dat het al zijn oren uit kwam . Ik had al zo’n vermoeden dat meneer s’middags niet erg mee werkend zou zijn en wellicht de handrem erop zou zetten.
De 150 meter galloperen en stappen, was een regelrechte ramp. Meneer liep NIET. Uiteindelijk ben ik maar afgestapt en heb ik zelf maar voorop gelopen met Rens. 0 punten.

Het hindernisparcour kwam hier meteen achteraan. En alweer ging de handrem erop. Rens was niet vooruit te branden. Vooruit, opzij achteruit, tjeetje het leek wel een stuurloos half ingereden paard. Potjandikkie.
Bij hindernis 5 moest ik afstappen en Rens stil laten staan in een circel. Dat kan hij normalerwijse prima. Maar toen ik een pas achteruit zette, keek mijn paard mij aan en sprinte vanuit het niets met 120 km per uur langs mij af er vandoor het hele wedstrijd terrein over. Zo hard als hij maar kon, bokkend en springend ging het richting start / finish waar ik al met zoveel gedoe begonnen was. Reste mij niet meer dan het nakijken en me af te vragen of ik het wel het goede paard bij me had. Toen hij veilig gevangen was, moest ik stiekem wel lachten. Les 2, verander de omstandigheden en je paard veranderd. Les 3, mijn paard heeft een eigen wil en karakter……

De rest van het hindernis pacour heb ik nog af mogen maken. Tja je ben natuurlijk ook niet voor niets helemaal naar Rijsbergen gegaan…. Gelukkig liep hij nu redelijk van de ene naar de andere hindernis en konden we zonder verdere spectaculaire acties het parcour afmaken. Het grappige is dat al je oefeningen en hindernissen beoordeeld worden, maar hoe jij van de ene naar de andere hindernis gaat niet.. Ik had dat onderdeel dus nog niet eens zo slecht gedaan.
Na het parcour Rens weer terug in zijn paddockje gezet en met een welverdiend drankje gezellig met de rest naar de andere deelnemers zitten kijken.

’s Avonds paardje goed verzorgt en moe maar zeer voldaan mijn bedje in gekropen.

Al met al, een supergezellig, leuk, leerzaam weekend voor Rens en mij. Dankjewel aan de mensen die me geholpen hebben, zonder jullie had ik het niet kunnen doen!

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TREC 2011
BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2011 12:23 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hee Natas,

Wat een onwijs leuk verhaal en eerlijk gezegd ben ik blij dat Rens het niet altijd vlekkeloos doet haha. Maar inderdaad heel herkenbaar dat ze zo onder de indruk zijn en zich anders gedragen.

Wel heel leuk dat je het gedaan hebt, ook met die route rijden dat lijkt me inderdaad erg lastig rijden.

Nou op naar de volgende Trec ;-).

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: TREC 2011
BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2011 9:07 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Erg moeten lachen Natascha om je verhaal. Het is toch ook een dondersteen. Enfin jullie zijn weer een ervaring rijker.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling