MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 1:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do apr 28, 2011 12:42 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Hoi allemaal,'

Zo ongeveer 4 weken geleden merkte ik tijdens het rijden op Noumea dat ze op de ene hand in galop, het net leek of dat ze verkeerd aansprong, ik haar weer terug genomen naar draf en weer opnieuw aangesprongen en weer het zelfde net alsof ze in de verkeerde zat, had al meteen zoiets van dit is niet goed, want ze sprong toch echt goed aan, Noumea spring sowieso nooit verkeerd aan.
Gevraagd aan iemand ofdat ze misschien onregelmatig was, maar die gene zei van niet en in draf en in stap merkte ik er ook niets van.
Ik d8 nog misschien is Nefertari op haar rug gesprongen ofzo of heeft ze misschien iets verrekt, dus er ongeveer 2 weken niets mee gedaan en laten rusten.
Toen weer opgepakt en weer het zelfde verhaal. Ook naar het bos geweest daar galopje en daar leek het net alsof ze weer verkeerd zat of overkruist, ik zei al tegen het meisje waar ik samen mee aan het rijden was van dit is echt niet goed, heb haar al bijna 6 jaar en dit voelde gewoon nooit zo.
Toevallig zou er gisteren voor Memphis een Fysiotherapeut komen, d8 dan kan ik die ook wel even naar Noumea laten kijken.
Noumea aan de longe en ja hoor hij zag t meteen, als je goed kijkt, zakt ze iets elke keer door haar linkerachterbeen heen, ze zet die ook anders neer om te ontlasten, ze loopt gewoon niet helemaal zuiver en haar kogel veert niet zo als haar rechterachterbeen daar de kogel van.
Nu is het zo dat Noumea als zo lang dat ik haar heb, zo heb ik haar gekocht een verdikte kogel linksachter heeft, nu snappen jullie natuurlijk wel dat op dat moment voor mijn gevoel mijn hele wereld instorte, er gaat dan meteen van alles door je hoofd en dat brave paard, altijd even vrolijk, reed gewoon braaf met mij erop terwijl ze gewoon pijn heeft.
Zoals sommige van jullie wel weten is Noumea echt alles voor mij, je hebt toch wel eens dat je met een bepaald paard echt een chemie vormt, dat je voelt dat je bij elkaar hoort, dat niets de band tussen jullie kan breken, dat heb ik met haar. Vind het voor haar gewoon ook zo erg, ze zou altijd alles voor me doen, ze probeert altijd alles goed te doen voor mij en het mij naar mijn zin te maken, ze verdiend dit gewoon niet. Ze is al zo angstig aangelegd, en ze heeft al best wat mee gemaakt in haar leven voordat ze bij mij kwam, maar wij samen overwinnen alles en dan komt dit er weer bij.
Nu mag ik voorlopig niet meer rijden, wat logisch is en wat ik ook niet wil, want ze heeft pijn en aanstaande maandag komen ze een foto van haar kogel maken.
Ik hoop zo dat het niets ernstigs is, maar omdat ze het al 4 weken heeft en het precies dat been is van de verdikte kogel ga je meteen t ergste denken.
Maar ja eerst de foto's maar even afwachten maandag, hoop dat het mee valt.

Groetjes Marie-José


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: za apr 30, 2011 10:43 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Jee zeg wat een ellende. Kan me goed voorstellen dat je wereld een beetje in ingestort.
En dan inderdaad te bedenken dat ze zo lief en werkwillig is geweest om toch door de pijn heen te rijden, behalve in de galop liet ze iets zien...... de schat.

Ik hoop dat er op de foto's niets te zien is en het dus een overbelasting o.i.d. is, ik ga voor je duimen.

Groetjes en sterkte

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 1:19 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Djw Marjolein!

Beetje een late reactie, die maandag zijn er toen foto's gemaakt, ben echt heel erg van de foto's geschrokken, op de foto's is te zien dat ze allemaal losse botfragmenten heeft die rondzwerven en ze heeft artrose, nu heb ik het geluk zei de dierenarts, want zoals je de foto's bekijkt is het zo dramatisch slecht dat je zou zeggen dat het paard geeuthaniseerd zou moeten worden, maar ze loopt klinisch nog acceptabel, waardoor ze gewoon kan blijven leven, alleen ze zal met pensioen moeten, rijden is niet meer mogelijk.
Jammer dat ik niet meer kan rijden, maar ben al lang blij dat het klinisch beeld niet zo erg is dat ik haar in moet laten slapen.
Heb voor de zekerheid voor een second opinion de foto's naar Utrecht laten sturen, wacht nu op hun reactie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 4:21 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Jee dat meen je niet, hoe oud is Noumea nu?
Wel een heftige uitkomst zeg, je hoopt dan eerder op een pees blessure ofzo..........

Nou veel sterkte met alles.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 6:13 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Idd had echt iets heel anders gehoopt, iets wat weer over zou kunnen gaan.
Ze kunnen misschien wel opereren, maar dat geeft geen garantie zeggen ze, nu even afwachten wat Utrecht erover zegt, of die er precies hetzelfde over denken.
Noumea is dit jaar 10 geworden, dus ze is nog hartstikke jong:(.

Dankjewel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 6:36 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ja ze is inderdaad nog heel erg jong.
Persoonlijk zou ik ook niet aan operaties beginnen, vaak is het geen oplossing, vaak alleen maar tijdelijk en dan komen de klachten nog erger terug.

Ben ook benieuwd wat Utrecht ervan zegt.

Succes en hou me op de hoogte ;-).

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: do mei 19, 2011 7:03 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Oh afschuwelijk - wat een nare uitkomst.
Heb er helaas (te) veel mee te maken gehad - van artrose dan - maar die losse botdeeltjes er dan ook nog bij.
Sterkte en hopelijk kan je paard nog lang van haar leventje zo genieten. Misschien door te opereren of een beetje medicijnen.
Of heel misschien weet Utrecht nog iets om haar toch grotendeels op te knappen. Maar dat zou dan een langdurig verhaal gaan worden.
Bij elk paard is het weer anders hoe ze reageren en hoe ze met de situatie omgaan.

Mijn eerste paard - een KWPN-er - heb ik 6 jaar gehad en van die jaren heb ik er bijna 3 naast gelopen.
Dat was een never ending story en bij de vierde keer dat het terugkwam heb ik toen wel een rigoreuze beslissing genomen. Ook reageerde zij moeizaam op de langdurige & kostbare behandelingen: volgens mijn toenmalige dierenarts gaf hij haar het gereedschap om beter te worden, maar deed ze zelf er te weinig mee om goed beter te worden.
Paard was toen 13 jaar. Had toen nog geen stalling bij huis, maar dit paard vond ik toen niet geschikt om ergens alleen maar op een weiland te zetten.

En anderhalf jaar geleden een grote & stevige Welsh Cob (1.60 m) in laten slapen - die had zo'n grote plek op de foto, dat ik die meteen zag toen ik het hoekje om kwam. Meestal met artrose moet een dierenarts hele kleine stipjes aanwijzen als artrose of aangetaste stukjes, maar dit was niet normaal hoe groot.
De diagnose kwam heel dicht op de Mérens keuring toen en mijn dierenarts vond het verstandig om alle opties eerst door te nemen voordat we een beslissing zouden nemen.
Mijn hoefsmid heeft hem toen gewoon goed bekapt en prompt zag ik hem een dag later krachtig en zuiver door de wei draven. Helaas voor hem was hij dan een dag later weer kreupel. Ik kon hem op pijnstillers gaan zetten, maar dat heb ik express niet gedaan, omdat dit paard net als die KWPN-er niet "zuinig" op zichzelf was en zich dan kapot zou lopen en ik was heel bang dat ik door de pijnstillers het dan niet of te laat zou opmerken.
Op deze manier hield hij rekening met zijn lichaam en dit heeft een paar maanden geduurd. Hij heeft gelukkig al die tijd 24 uur per dag in de groep gelopen en toen het niet meer ging, heb ik opnieuw de definitieve beslissing genomen (hij ging teveel liggen - ook op natte grond terwijl hij een schuilhut had).
Dit paard was zo groot en zwaar plus die artroseplek was zo groot (de grootte van mijn handpalm), dat ik daardoor dus niet verder ben gaan dokteren. Terwijl ik bij die KWPN-er wel drie keer een uitgebreide en dure behandeling heb laten doen om haar weer gezond te krijgen.

Ik hoop het nooit meer mee te maken, maar ik weet dat dit waarschijnlijk ijdele hoop is. Zoveel paarden hebben of krijgen hier last van.
Gelukkig tot nu toe nog geen van mijn Mérens, maar wel weer andere vervelende kwaaltjes natuurlijk.

Sterkte en ik duim voor je.

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: vr mei 20, 2011 8:58 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 04, 2005 9:57 am
Berichten: 140
Woonplaats: Zuid-Holland
Jee wat erg zeg en wat jong nog.......

Ik wens je veel sterkte en knuff voor je peerdje

_________________
So Be It


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2011 4:36 pm 
Offline
Voorzitter Stamboek
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 20, 2004 11:50 am
Berichten: 399
Woonplaats: Harskamp
Noumea,
Weet je al meer van de second opinion uit Utrecht?

Christel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: zo mei 22, 2011 11:06 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Dat zijn geen leuke berichten. Vreselijk zeg. Kan me gewoon niet voorstellen hoe dat voelt.
Heel veel sterkte gewenst.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2011 4:26 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Bedankt allemaal.

Heb de uitslag van Utrecht, Opereren was geen discussie over mogelijk, de kans is zo klein dat ze er beter van gaat lopen, eerder erg groot dat ze er slechter van gaat lopen, ze vonden t daar ook erg apart dat ze klinisch nog acceptabel genoeg liep om haar wel nog met pensioen te kunnen doen, hun vonden de foto's ook heel erg slecht, de kogel is heel erg slecht, ze zeiden ook van dit proces is al veel langer aan de gang, apart dat ze nu pas sinds een paar weken minder goed loopt, aan de foto's te zien had ze nu al zo ontzettend kreupel moeten zijn, kun je zien wat voor sterk paard ze eigenlijk is.
Dus ze gaat nu definitief met pensioen, wel mocht ik er nog een veulentje bij fokken, dat wil ik ook graag, wil graag een nakomeling van haar, dus ga ik haar laten insemineren.
Veel merensliefhebbers zullen hier geen voorstander van zijn, maar ik laat haar insemineren met het sperma van een Tinker, ik vind zelf Merensen erg leuk en Tinkers ook.
Nu is dit voor haar denk ik ook het beste, aangezien natuurlijk dekken vanwege die kogel niet echt goed voor haar is en diepvriessperma schijnt heel veel rompslomp te zijn volgens mijn dierenarts en dat wil ik haar ook niet aandoen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: vr mei 27, 2011 5:44 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Jeetje zeg, wat een heftige uitslag. Er is dus geen enkele mogelijkheid op herstel, echt balen.

Nou ik hoop voor haar dat het moederschap een beetje gaat bevallen en dat ze nog lang mee loopt als gepensioneerde merrie.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: zo mei 29, 2011 9:56 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 28, 2008 12:13 am
Berichten: 153
Woonplaats: Son
Geen uitslag waar je op staat te wachten. Ontzettend balen.
Ik wens je veel sterkte en hopelijk kan ze nog genieten zonder er al te veel last van te hebben.

_________________
Rens sinds november voor de koets en sinds december ook bitloos


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Noumea onregelmatig
BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2011 3:50 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 03, 2005 5:14 pm
Berichten: 290
Dank jullie wel.

Er is idd geen herstel meer mogelijk, hopelijk blijft het lang stabiel, en kan ze idd nog lang mee als gepensioneerde merrie.
Ze is geinsemineerd, 17 mei wordt ze gescant om te kijken of ze drachtig is, erg spannend, ben erg benieuwd.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling