[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
MerensForum.nl • Toon onderwerp - Klassieke Dressuur metamorfose, geniet mee!

MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu di apr 16, 2024 3:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 9:12 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hallo allemaal,

Ik geniet er iedere dag van en wil jullie dit graag laten zien.

Enrico is nu 19 jaar en ruim 1 jaar geleden ben ik begonnen met klassieke dressuur. Ik zat op een punt dat ik het niet meer zo wist met Enrico. Buiten op het strand en in het bos liep hij goed, maar in de bak had hij er helemaal geen zin meer in. Hij liep niet meer. Voor de kar ging het ook nog wel, maar werd ook al minder. Voor de moderne Merens en ruiters zal dit onderstaande misschien heel normaal zijn, maar Enrico is nog van het oorspronkelijke type. Niet groot en vrij zwaar gebouwd, zelfs overbouwd met onderhals, ook door het voor de kar lopen.

Ik ging het zoeken in zadels, maar werd daar niet zoveel wijzer van. 4 verschillende zadelmakers met de beste zadels en bedoelingen. Maar ook 4 verschillende meningen. Zelfs 1 die beweerde dat mijn paardje maar met pensioen moest.......
Naar wat later bleek was het iets heel anders. Het voorwaarts neerwaarts zoals in de moderne dressuur gebruikelijk is gaat met deze bouw helemaal niet. Hij kon op die manier niet lopen en had er dus geen zin meer in. Gelukkig vond ik een goede instructrice, Marja Leen, die mij dit heeft uitgelegd en wij zijn samen begonnen aan een lange, niet zo hele makkelijke weg, maar met resultaat! De Klassieke Dressuur.

Enrico is niet een paard met enorme looplust, maar het wordt beter. Ik rij hem aldoor terug, heel erg op zijn achterhand. Deze is in de loop der tijd al sterker geworden. Hij was heel scheef, maar is nu recht op 2 teugels, hangt niet meer in je handen maar draagt zichzelf en mij. Dit is inmiddels heerlijk doorzitten.
Op zijn 19e heeft hij ook de travers, renvers en schouderbinnenwaart geleerd.Hij gaat recht achteruit in een mooie takt, waar menig dressuurruiter nog jaloers op is. De galop is nog niet perfect, maar hij springt aan vanuit stap in de juiste galop en dat is al heel wat voor een paard wat dit niet kon. We zijn hier nu hard mee aan het werk. De volgende stap wordt de Piaff, ja het wordt al leuker.

Enrico is ook super aan het veranderen. Het lijkt of hij groeit. Hij heeft er plezier in, wordt zelfs fanatiek. Na de training loopt hij super tevreden te briezen. Hij was al super lief, maar nu op zijn oude dag komt er een sportpony tevoorschijn. haha.

In onderstaande foto's kan je het verschil goed zien.
De ene met wintervacht is van november 2010 en de andere, ja bruin door het zweten, is van 3 weken terug, juni 2011.

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 3:56 pm 
Offline
Stamboekkantoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 15, 2004 10:50 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Brummen
Enrico Winter 2010



Enrico Voorjaar/Zomer 2011



Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 5:07 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Het is voor mij een heel bekend verhaal, jou paardje lijkt erg op die van mij qua bouw. Wel erg fijn dat je een goede instructrice hebt gevonden die het "snapt". Ik doe met mijn paard centered riding en ben ook constant bezig met hem terug rijden.
Zo zie je maar dat voor elke bouw ook een andere aanpak is en het per paard erg verschilt.

Heel veel succes in jullie verdere dressuur cariërre ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 9:02 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Dees ik ben erg verrast door je verhaal. Wat is klassieke dressuur leuk en goed voor je paard hé! Hoe ik dat weet?
Nou ik liep met polie, mijn lieve 8 jarige merens tegen wat problemen aan met name dat ze erg scheef was. Dat vond ik. Mijn instructrice zag het niet en wedstrijd rijden ging goed. Van de 11 B wedstrijden reed ik er 10 met winst. Toch voelde het niet goed. Ik vond dat ik teveel moeite moest doen voor eenvoudige B oefeningen. Een volte goed rijden was een hele opgave en dat was het nooit bij onze oudste Hercule die van nature gewoon heel erg recht is maar niet zo soepel.
Via via bij een klassieke instructrice terecht gekomen. Zij bevestigde mij volledig zonder dat ik haar ook maar iets verteld had over mijn twijfels. Dus overgestapt naar de Duitse klassieke dressuur. Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb groene sneeuw gezien en ik vond het verschrikkelijk en heel erg moeilijk. Heel herkenbaar Dees in jouw verhaal is dat ook wij begonnen zijn met tempo aanzienlijk terug brengen. Iedere stap moest ik vanuit achteren rijden. Aan draven kwamen we helemaal niet toe in het begin. Van haar pas geleerd wat een werkelijke ophouding is en hoe je deze met zit en been hulp moet geven. Heel veel wijk oefeningen gedaan en wending om de voorhand want kaak zat muurvast en Polie knabbelde nauwelijks op het bit. überschenkeln, contra wijken en veel andere klassieke oefeningen doen wij vaak.
Dus Polie was zoals heel erg veel paarden in NL van voor naar achteren gereden, voorwaarts neerwaarts en daardoor scheef geraakt. Het tempo was voor dit koudbloedje veel te hoog.
Problemen die ik had zijn opgelost. Ik krijg les volgens een vast studieplan en alles is bewust en dient een doel. Ook theoretisch leer ik enorm veel bij.
Polie is heel soepel maar niet zo sterk als mijn andere merens Hercule. Ik ben stom verbaasd die enkele keer dat ik Hercule rijdt (krachtpatser en meer barok gefokt) hoe gemakkelijk hij klassiek oppakt alsof hij wilt zeggen: "jammer vrouw had dat maar veel eerder gedaan dan had je met mij nog de piaff en passage kunnen rijden".
Polie is nu na een half jaar zo ver dat ze dürchlassig is en recht (ook al blijf je daar natuurlijk altijd aan werken). Als we zo doorgaan dan kunnen we in augustus als ik elke dag les krijg van mijn instructrice beginnen aan de zij gangen en de verzameling want af en toe doet ze dit uit haar zelf. In augustus ga ik een week naar een manege toe met een bed and breakfest tezamen met onze paarden vlak in de buurt van mijn instructrice. Ik verheug me er zeer op.
Toen ik stopte bij mijn oude instructrice was ik radeloos in de wetenschap dat ik nooit met dit paardje de M oefeningen zou kunnen gaan rijden. En moet je nu eens zien.
Ik hoop dit jaar nog een winstpunt in het L te rijden want ik ben tijdelijk gestopt. Volgend jaar haal ik haar uit de wedstrijdsport want we hebben een bungalowtje met veel grond gekocht in Frankrijk waar we veel zullen zijn met onze merens. Dus wedstrijd rijden ga ik misschien daar doen maar niet meer hier. Dat is wel jammer maar is echt geen haalbare kaart. Dus die winstpunt in het L zou nog erg leuk zijn als dat lukt.
Maar Dees wat is klassieke dressuur leuk hé en vooral heel erg goed voor ons soort paarden. Polie en ik zijn onlangs begonnen met de galop er bij pakken en ook hier krijgt ze meer en meer eerlijke aanleuning. Ze kijkt weer de wijde wereld in, knabbelt op haar bit en is zeer goed te sturen door de baan. Ik, de ruiter in balans en mijn kleine Polie in evenwicht gaan door de baan :) Dees nog veel plezier en hou ons op de hoogte van je vorderingen hé. Dat zou ik erg leuk vinden. Jouw foto's spreken boekdelen en het verschil is enorm goed te zien. Net als bij Polie waarbij de rug nu ook naar boven is gekomen is het heerlijk doorzitten.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 10:41 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
allereerst mijn post is geen aanval, maar pure verbazing.

Met grote verbazing lees ik de laatste tijd steeds meer topics op de diverse internetfora van mensen die de klassieke dressuur hebben 'ontdekt' en de in nederland gangbare manier van rijden afbranden want ja, klassieke dressuur dat is HET.

Ben ik dan een van de weinige mensen die denkt: dressuur IS klassiek en de basis is in welke stroming dan ook hetzelfde?
Oftewel van achter naar voren over de rug, op 4 benen en tussen 2 teugels?

Paulien zegt het zelf al dat velen van voor naar achter rijden maar dit zal geen enkele goede instructeur je leren, iedereen die een beetje verstand van lesgeven/rijden heeft weet toch dat de motor van een paard achter zit?
Tuurlijk gaan er veel mensen voor het 'plaatje' een paardje wat mooi in het krulletje loopt en hier en daar een been neerzet, maar is dit rijden met gevoel of is dit wat leuks voor de toeschouwer/jury laten zien?
Het plaatje is bij velen te belangrijk geworden en helaas door veel instructeurs aangemoedigt en hierdoor bij de ruiters 'aangeleerd gedrag geworden'.

Kijkend naar mijzelf in de afgelopen pakweg 20 jaar dat ik op een paard mag rondhobbelen en les mag volgen heb ik diverse instructeurs gehad, van Lichte tourruiters tot een oud cavelerist en op dit moment les ik bij een duitse vrouw die zelf bereiter van warendorf is.
Kortom allen totaal verschillend geschoold maar het roerend eens over de volgende dingen: de motor van een paard zit achterin en die moet eerst aan het werk en geen enkel paard is recht maar je kunt ze wel rechter maken. Zit je zelf niet recht boven je paard, krijg je dit niet voor elkaar.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat natuurlijk geweldig is voor TS en Paulien dat jullie paardjes zo fijn aan het lopen zijn maar dat in mijn ogen klassieke dressuur niets meer en niets minder is dan weer een stroming binnen de andere trainingstechnieken die een naam hebben gekregen.

Maar goed, dat waren even mijn frustraties over dit onderwerp. Wat ik wel kan zeggen is dat door bij verschillend geschoolde instructeurs te lessen en bij ieder wat geleerd te hebben, heb ik zelf door de jaren heen een rijstijl ontwikkeld waarin ik kijk wat mijn paard kan en kan verbeteren in de mindere punten met als een van de resultaten dat mijn 7 jarige Ukkie inmiddels L2 met winst is (zij is als 4 jarige is gestart in de B en vorig jaar alleen mammie is geweest en ik start niet echt vaak) de oefening van het M schijnbaar moeiteloos aanneemt en uit haar hoefjes schud en zo nu en dan pakken we al voor de 'probeer' eens een paar passen piaffe of passage mee, waarbij ze zo diep gaat 'zitten' dat haar staart over de grond hangt (en nee ik heb haar staart nooit langer dan de bovenkant kogel, voor jullie denken dat die dan wel erg lang zal zijn geweest)

Nogmaals deze post is geen aanval richting wie dan ook, maar puur uit verbazing geschreven.

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 20, 2011 9:07 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Inkeink als het goed is dan is het goed, nietwaar. En wellicht dat er meer wegen zijn naar Rome. Ik heb puur uit mezelf gesproken. Ik ben 53 jaar heb mijn hele leven paard gereden en les gehad van een aantal instructeurs die zelf zeer hoog (St prix george en grand prix) in de wedstrijd sport rijden of hebben gereden. Jij hebt blijkbaar geluk gehad. Ik dus niet en daar kwam ik een half jaar geleden achter. Ik hoef alleen maar naar mijn paard te kijken het verschil is echt wel heel groot hoor, nu of een half jaar geleden!
Juist omdat klassieke dressuur voor ons soort paardjes zo goed is en ik dit stukje las van Dees dat voor mij zeer herkenbaar is, heb ik mijn stukje geschreven. Niet om andere stromingen af te kraken (waarom zou ik, heb absoluut niet die behoefte) maar wel om de echte klassieke dressuur eens goed naar voren te halen. Volgens de Klassieke dressuur rijden is zo subtiel, doordacht en je krijgt er zo een fijn paard van dat deze stroming waarin toch wel weinig les gegeven wordt eens wat meer naar voren gehaald mag worden. Juist omdat deze manier van rijden veel dierenleed kan voorkomen. Het zou fijn zijn als deze stroming meer aandacht zou krijgen in NL. In mijn buurt zie ik weinig of geen mensen die zo les krijgen. Wel hebben mijn instructrices altijd gezegd dat ze volgens de klassieke dressuur les gaven maar dat is dus niet zo geweest (helaas) :-s
Vanavond ga ik een avond kijken naar lessen gegeven door een echte klassieke dressuur instructrice. Ik ken haar niet en ben benieuwd wat ik allemaal ga leren. Dat eindje reizen wat ik daarvoor moet doen heb ik er wel voor over.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 20, 2011 4:44 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Ik kan me je frustratie goed voorstellen Ingrid. Inderdaad draait het (zeker bij wedstrijden) om het "plaatje" en de meeste paarden worden ronduit slecht gereden en in de krul getrokken.
Er zijn tig stromingen, het ene jaar is het Antoine de Bodt, het andere jaar is het rechtrichten weer helemaal "in" dan is er weer die methode, ga zo maar door.

Ik denk inderdaad dat je niet per definitie een goede instructeur hebt als hij/zij volgens een bepaalde methode werkt. Ook zitten er mensen bij die zo'n cursus hebben gedaan en zich dan bijvoorbeeld "klassieke dressuur" instructeur mogen noemen, maar nog steeds alleen maar het "plaatje" willen zien. Gelukkig hebben jullie een goede instructeur gevonden die het wel "snapt" als je begrijpt wat ik bedoel en goede resultaten boekt.

Ik doe een "andere" methode, d.w.z. dat mijn instructrice enigszins volgens centered riding werkt (vanuit je eigen houding), maar de oefeningen en de insteek zijn exact hetzelfde. Het maakt dus eigenlijk niet uit (zoals Ingrid ook verteld) wat voor methode je gebruikt, als er maar begrepen wordt dat de motor inderdaad achteraan zit etc. etc.

Nog even een voorbeeld, mijn bijna overbuurvrouw Florien de Graaf (http://www.sincerita.nl/ waar ik ook even les heb gehad) kreeg ik alles prima voor elkaar in stap qua dressuur oefeningen, maar zodra quinoa in draf moest weigerde hij en we kregen het niet voor elkaar. Kortom, je zou denken dat haar methode echt geweldig is en goed (als je het zo leest) nou niets is minder waar en het werkte voor geen meter. Gelukkig ben ik snel gestopt ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 5:46 pm 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 24, 2005 7:53 pm
Berichten: 57
Woonplaats: St. Maartensvlotbrug
Hallo dames, bedankt voor jullie berichten. Maar ik heb dit alleen geplaatst omdat ik zo blij ben dat een paard van 19 jaar toch nog zo kan veranderen en nog steeds aan het veranderen is. Allemaal ten goede. Ik krijg veel complimenten en ik wilde jullie even mee laten genieten.
Het was absoluut geen aanval op welke stroming dan ook. Alhoewel ik daar inmiddels wel een mening over heb. Ik ben 49 en heb de afgelopen jaren ook de verschillende stylen en stromingen gezien en soms geprobeert, maar allen zonder veel resultaat. Ja op den duur een paard wat niet graag meer in de bak liep. En dat heb ik nu wel weer terug. :D

Ik ben samen met een vriendin met een fries paard de enige op onze pensionstal die op deze manier rijden. Op de stal waar ik sta rijden de meesten flink voorwaarts. En helaas zie ik bij velen het in de krul trekken zodat achter er helemaal niet onderstaat. Wat ik allemaal doe vinden ze maar raar. :-\
Maar wat ik niet snap is dat een enkeling dan alleen maar winstpunten rijdt en ook doorgaat naar het Kampioenschap terwijl dit echt van voor naar achter gereden wordt. Paardje ontploft ook af en toe en dan is het weer een rotknol. Al deze ruiters hebben ook les en betalen daar flink voor bij verschillende instructeurs.
Ziet nu niemand dat??? Waar let een jury tegenwoordig op?? :-B

Ikzelf heb geen wedstrijd ambities, ik ben allang blij dat hij zo lekker loopt en dat hij er ook nog mooi van wordt. Dat is mijn doel. Zolang mogelijk op hem te blijven rijden met veel plezier. En dat plezier is echt voor beide weer terug!

Iedereen veel plezier en succes met waar je ook mee bezig bent, dat maakt helemaal niet uit.

En wat heerlijk een huisje in Frankrijk met een lap grond.
Ik hou je op de hoogte van mijn vorderingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 7:43 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Het was ook zeker geen aanval hoor, gewoon een soort van gezonde discussie :D

In ieder geval erg fijn dat het zo goed gaat met jullie ;)

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 5:50 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Fijn Marjolein dat het met jou en je paardje ook zo goed gaat. Ik deel helemaal de opvatting van Dees graag hoor ik hoe het jou Dees en jou Marjolein vergaat komende tijd. Ik hou jullie ook op de hoogte van mijn vorderingen.
Helaas zie ik hier in de buurt zeer weinig goed gereden paarden.
Vorige week ben ik naar klassieke instructie gaan kijken en wat ik zag was voor mij qua oefeningen zeer herkenbaar. Zoals altijd weer wat bijgeleerd. Wel had ik na die avond zo iets, van goh die kleine merens van mij is helemaal niet zo slecht. De andere dag met veel enthousiasme Polleke gepakt en gereden. Hoe het kwam weet ik niet maar alles klopte. Ik zeer geconcentreerd, Polie zeer ijverig en ze ging zeer gedragen door de baan. Rijden was nog nooit zo gemakkelijk en zo fijn. Een flinke veer had ik onder mijn kont. Ontroerd en blij ben ik gestopt. Wat een groot verschil met een half jaar geleden. Geeft hoop voor onze vorderingen in de toekomst ook al weet ik dat ze nog niet echt op het niveau is structureel als wat ze vorige week liet zien.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 10:24 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
mijn post was ook zeker geen aanval richting jou dees, alleen pure verbazing over de diverse posts op de diverse internetfora over dit onderwerp, vandaar dat ik wellicht een discussie heb opgewekt.
uiteraard vind ik het super voor je dat je paard het zo fijn oppakt en dat jullie samen nu zo fijn kunnen rijden.

Maar goed dat het jurycorps van nederland steeds meer in discussie staat. Hopelijk gaat paardrijdend nederland weer meer nadenken over het rijden an sich ipv het mooi plaatje in de ring neerzetten.
Nogmaals maakt het mij eigenlijk geen piep uit welke stroming men aanhangt, iedere stroming gaat immers van het zelfde basis principe uit (als het goed is)
Hier staat in ieder geval het welzijn van het paard op 1 en tja dat levert inderdaad niet altijd de punten op die het zouden moeten zijn, maar dat is dan maar zo.
(veel wedstrijdruiters die ik spreek vinden het dan ook maar vreemd dat ik vrolijk een buitenrit met of zonder zadel rij, hetzelfde paard ook nog eens aanspan en met dit paard ook nog eens oefencrossjes rijd, ach lol met je knol is toch ook belangrijk zeg ik dan?)

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 12:34 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 29, 2006 12:34 am
Berichten: 607
Woonplaats: zwolle
Zit alles ook eens even bij te lezen en ben ook wel een beetje verbaasd. En jammer te lezen dat het blijkbaar zo moeilijk is om eerlijk en netjes te leren paardrijden.
Ik ben het wel met Ingrid eens dat wat omschreven wordt als Klassieke dressuur voor mij "gewoon" de basis heet.
Blijkbaar heb ik geluk gehad om instructeurs te treffen die op deze wijze les geven.
Op het moment lessen wij alweer enige tijd bij onze huis-tuin-en-keuken manege instructeur en die man werkt volledig vanuit het principe: eerst naar voren, de moter aanzetten. En loswerken, en jezelf(!) loswerken. want hoe kun je van je paard verlangen dat hij ontspannen en los loopt terwijl je zelf aan alle kanten verkrampt. Of scheef zit, of geen balans hebt en noem maar op.
En hij is ook niet te beroerd om eens flink te brullen als hij vind dat je je paard onterecht aan de voorkant pakt.
De goede instructie zit dus vaak heel dichtbij.

Er wordt tegenwoordig vaak zo ver weg gezocht, en met allerlei ingewikkeld klinkende methodes. En dan hoor je: met een half uur liep hij weer helemaal fantastisch.... (na een paar weken was dat dan ook weer over).
Een paard goed aanrijden, goed trainen, eerlijk rijden en trainen kost nu eenmaal tijd. En dat mag blijkbaar niet meer.

Het is fijn om te lezen dat steeds meer mensen op een manier bezig zijn met rijden die voor alle partijen plezier en resultaat geeft.
Ik heb hier ook geen commentaar op wie dan ook hier, het is meer de verbazing over "het rijden van tegenwoordig".

Het moet snel, het moet duur, het moet anders. Uitgebreid tijd nemen voor het ontwikkelen van de basis is er vaak niet.
En zonder loop je altijd een keer vast, gegarandeerd. En daar duiken de "mensen met de snelle reparatie methodes" weer op. En dat zal ook niet werken want terug naar de basis..... Dat is te simpel en kost teveel tijd.

Hoop dat ik nog te volgen ben. Maar ja, ik hoop ook dat de jury's weer eens oog gaan krijgen voor de eerlijk gereden paarden die netjes voor elkaar zijn.

_________________
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za jul 30, 2011 3:36 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Trienke ik ben het helemaal met je eens. Ook je laatste opmerking dat het fijn zou zijn als de jury net gereden goed belonen is mij uit het hard gegrepen. Fijn dat jij ook goed les hebt. Ook fijn dat het zo dicht bij is. :)

Ook je opmerking INkeink over alles doen met je paard is mij uit het hart gegrepen. Wedstrijd sport lijkt meer en meer een doel op zich geworden in plaats van een middel om paarden en pony's tot en met de basis (in mijn ogen is dat tot en met het Z) goed voor elkaar te hebben zodat je overal binnen en buiten fijn en verantwoord met het paard kunt rijden.
Wij hebben een keer meegemaakt dat wij met Hercule en mijn dochter tijdens een dressuur wedstrijd de opmerking kregen dat wij geen goed paard hadden en dat hij daar helemaal niet thuis hoorde. Ik moest daar toch wel erg om lachen want hij had de pony van zijn dochter in de houtgreep om na de wedstrijd bij de trailer te komen. Ding was zeer heet. Dus ik zei tegen hem: "ach mijnheer daar opent u een interessante discussie wie van ons het beste paard heeft want als morgen de oorlog uitbreekt dan zet ik dit paard voor de wagen, laad onze spullen erbij en dan gaan we naar Portugal en het duurt wel even maar ik kom daar zeker aan. Daar ben ik van uw pony nog niet zo zeker van". Zijn mond viel open, toen schoot hij in de lach en zei dat ik volledig gelijk had want zijn pony kon nog niet alleen tot de hoek komen zonder dat mensen erop hun nek braken. Vervolgens vertelde hij trots dat de pony al winst had in het B. Dat zou er niet in zitten dat mijn dochter met dit paard winst zou rijden. Waarop ik antwoordde dat dat ook wel moeilijk is want dat pony in de M1 klasse zat en dat winst rijden steeds lastiger wordt naarmate je hoger komt.
Dit is een grappig voorbeeld maar zo wordt er wel gedacht, in plaats van dat alle paarden waarop gereden wordt gewoon een fijne basis horen te hebben zodat ze gezond en verantwoord hun ruiters kunnen dragen. Dus dressuur lessen hoort er gewoon bij ongeacht of je een wereldwonder op vier benen hebt waar je op zit of een Frans Pyrenees berg wonder. En de keuze van wel of niet wedstrijd rijden is dan persoonlijk.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling