MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 11:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: vr jan 30, 2009 8:13 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 26, 2005 8:15 pm
Berichten: 704
ow hoe herkenbaar deze stoute jonge paarden :D

Quira heb ik gekocht als jaarling en bij haar ging het jaarlingen zijn naarlingen best wel op. Niet aan de hand willen lopen, niet laten pakken op de wei, een draak bij de smid etc
Als twenter was ze echter ontzettend lief braaf en makkelijk, tot de hoefsmid kwam dan sloeg ze voor en achter, gelukkig heb ik een hele geduldige smid en nu staat ze zelfs tijdens het beslaan te slapen.

Als driejarige ben ik rustig begonnen met inrijden, aangezien ik dit eerder voor mijn werk gedaan heb dacht ik dat ik het wel zelf zou kunnen, nee dus, het zadel en hoofdstel was geen probleem, maar ik mocht NIET opstappen.
Omdat ik geen goede hulp had heb ik haar zelfs 3 weekjes uitbesteed aan een bevriende stalhouder voor het zadelmak maken, toen ze weer thuis was wenste ik echter dat ik dit niet had gedaan, uk was kennelijk met een te klein zadel bereden en had haar rug danig vastgezet, dus osteopaat erbij gehaald, alle rijplannen weer even in de ijskast gezet en een goed halfjaar later weer rustig begonnen en wat schets mijn verbazing? Ik kon opstappen en wegrijden.
Vorig jaar zomer (2008) zijn we voor het eerst gestart en inmiddels mogen we bijna L1 starten.
Ookal is uk inmiddels ruim 4 (ok volgens iedereen 5 maar ze is geboren in augustus dus voor mij is ze nog 4)ze blijft verrassen, dan zijn er dagen dat ik denk: Anky here we come, gevolgd door dagen dat ik me voel als een beginnend manegeruiter met een paard dat alles doet wat niet mag.
Lekker puberen dus en ach ik laat haar maar, het is de leeftijd, ik weet van de goede dagen wat ze kan en blijf in de overtuiging dat ze zo stout is door het puberen, groeit ze wel overheen.
Dan lassen we gewoon weer een paar lol met je knol dagen in en kunnen we er weer tegen.

kortom voor ieder met een jong paard: Wees gerust, hoe stout de jonkies nu zijn, met geduld, discipline, volharding en een stukje lef groeien ze vast en zeker uit tot fijne betrouwbare paarden!

_________________
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

always look on the bright side of life.....
quira, bayra,folie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: zo feb 01, 2009 7:19 pm 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Ik heb met belangstelling jullie verhalen gelezen. Zoals jullie misschien weten is Renske geen jong paard maar inmiddels 13 jaar. Omdat wij niets konden en zij alles toen we haar 3 1/2 jaar geleden kochten, hebben we vanaf dag 1 les en begeleiding gevraagd aan Lenie die ons western lessen geeft. Een braaf paard is goud waard, maar een goede instructrice/begeleider ook! We hadden het zonder Lenie nooit gered. En ook niet zonder hr. Vos die ons menlessen gaf. Ik merk dat als ik een tijdje geen les neem, Renske ondeugender wordt. Het heeft alles met mijn houding te maken en dan moeten de puntjes weer eens op de i gezet worden, niet bij haar, maar bij mij! We hebben een tijdje overwogen om te kijken of Renske drachtig zou worden. Een veulen is natuurlijk zo prachtig. Maar ik denk dat we er te oud voor zijn (63 en 65) en dat ons nog steeds de nodige ervaring ontbreekt. Als ik jullie verhalen lees, bevestigt dat mijn gevoel. Als ik jong was, of al veel ervaring in mijn leven had opgedaan met paarden zou ik het een mooie uitdaging vinden.
Veel succes allemaal!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: ma feb 02, 2009 9:29 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hai Trudy,

Je hebt gelijk met je conclusie dat je geen jong paard meer doet. Gisteren heb ik zelf gezegd dat Polie mijn laatste jonge paard is. Ik heb op dit moment de jeugd nodig om haar in het gareel te houden. Combinatie van pubertijd, onder het werk uit willen komen en te fris weer. Als ik zie hoeveel moeite de jeugd nodig heeft om haar in de bak braaf overal langs te sturen en de heftigheid van het protest, bevestigd dit mij in het juiste om het uit handen te geven. Dus ga ik op haar naar buiten en zie met lede ogen hoe een ander de kastanjes uit het vuur haalt. Het is niet anders. Vrijdag ga ik er in de les weer op. Wel is het raar omdat ik zelf als jong meisje voor anderen de kastanjes uit het vuur haalde. Ik durf het niet meer ondanks dat ik goed kan rijden. :evil:

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: ma feb 02, 2009 10:07 am 
Offline
*
*
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 27, 2005 11:22 pm
Berichten: 283
Woonplaats: Dreischor
Bedankt Pauline, want Hugo vond het niet leuk toen ik een veulen niet aan durfde. Hij ziet nergens tegenop en denkt dat hij alles kan. Hij kan ook veel, dat moet gezegd. Maar met paarden heeft hij net zo weinig/veel ervaring als ik. Lenie noemde het in het begin als hij weer eens iets uitgeprobeerd had wat niet zo verstandig was: "Moed uit onwetendheid" :D Heb ik altijd onthouden!! Succes met Polie!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 5:22 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Omdat ik aan heb gegeven dat wij deze week problemen hebben gehad (en nog) met Polie open ik geen apart topic en vertel ik even hoe het ons gegaan is en hoe het gaat. Zaterdag vorige week ben ik afgestapt en Frederiek, een jong meisje is haar gaan rijden. Ze was zeer maar dan ook zeer stout: bit vast pakken, door de bak scheuren, niet luisteren. Ze deed zeer lelijk. Ik had goed gevoeld dat het tijd werd om af te stappen. Freek kon het oplossen maar had er haar handen vol aan. Zondag heeft Frederiek weer gereden en wederom het zelfde verhaal alleen duurde het allemaal wat korter. Maandag paardje losgegooid. Dinsdag een ander jong meisje heb ik les gegeven. Polie kwam even een beetje omhoog Vicky kon dat voorwaarts oplossen. Al na een paar rondjes op de voltes galopperen kreeg ze Polie onder controle en het ging goed. Woensdag Freek er weer op en dat was een drama. Wat was Polie stout. Donderdag de paarden los gegooid. Annebel gebeld die het advies gaf om haar eerst in de longeerbak uit te laten razen, waarschijnlijk had Polie het ook koud. Vrijdag Polie eerst in de longeerbak een half uur laten draven en daarna Freek erop. Nog een beetje fiepen maar Frederiek had heet gauw opgelost. Zaterdag kwam Daphne (afspraak stond er al) en Daphne bij gepraat. Zij heeft Polie goed doorgepakt en dat ging goed ook al fiepte ze even flink, maar bij Daphne had dat weinig zin. Polie liep prachtig onder Daphne...wat een mooi paardje met potentie! Dus toen ik erop en tien minuten les gekregen van Daphne. Polie was gewoon braaf en Daphne leerde me om als Polie het bit vast pakt ik dat stevig haar naar voren "schop" (ik ben te aardig voor Polie) en mijn handen laag houd en even goed links en rechts de teugels bewegen en dan loslaten. Dat werkte wel. Vervolgens zijn we met Hercule ik op Polie naar buiten gegaan. Heerlijk om weer eens gewoon plezier van de paardjes te hebben. Ook hier als Polie iets zag waar ze van schrok probeerde ze het bit vast te pakken. De manier van Daphne hielp goed. Mijn angst bleef onder controle en ik voelde me goed. Morgen ga ik na Frederiek er op en over morgen ga ik Polie eerst goed longeren en dan ga ik de les in. Dus dan zijn jullie weer bijgepraat. Groetjes. Daphne mag via mijn inlog even reageren voordat ik haar op de trein zet. Het is weer top dat ze in Rijen is en weer heel gezellig. BEdankt Daphne!

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Laatst bijgewerkt door Pauline op za feb 07, 2009 6:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 5:29 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
haha, ja ik zal hier geen gewoonte van maken hoor, om onder de naam van een ander te reageren ;)
ik volg nog wel dagelijks de belevenissen, en dat zal ik ook blijven doen.

toen pauline mij belde om te vragen of ik langs wilde komen, heb ik natuurlijk ja gezegd. ik ben niet bang uitgevallen en zag er wel een oplossing in. met een vreemd gevoel omdat ik niet wist wat mij te wachten stond, ben ik vanmorgen afgereisd naar rijen (das zo'n beetje 2,5 uur in de trein, maar doe graag iets voor een ander) en zijn we naar polie gegaan. ik ben natuurlijk een mooi slank (behalve haar zwangere buik natuurlijk) sportpaard gewend, en moest even met mijn ogen knipperen, wat een hoop haar!!! maar afijn, ik op polie geklommen, en meteen probeerde ze me uit. dat heeft ze geweten. het gezeur was ook zo over. ik heb pauline wat tips mee gegeven (en niet gezegd dat je het bit door de mond moet trekken ;) ) maar zogenoemd, het bit loshalen, wat bij polie uitermate goed hielp.

ik heb heerlijk genoten van de merens, en goh wat beweegt deze merens toch fijn, heb nog niet eerder op een merens gereden die zo fijn en los in de mond is, en zo kan swingen!! mij benieuwen hoe het 5 april gaat.

(ennuh pauline, ik help je graag!!)

nou goed,
ik laat het hier maar weer bij, ik zie de mensen wel op 5 april :)

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 5:36 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Jee Pauline, wat een draakje zeg!! Gelukkig zijn jullie er goed uitgekomen, maar wat ik me zo afvroeg......... zoals je schrijft rijden er dus 4 mensen op, jijzelf, vicky, frederiek en daphne. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zijn zoveel mensen wel bevordelijk voor het hele geheel?? (vroeg me dat gewoon af hoor ;) )

Ik hoop dat Polie snel weer bij haar zinnen komt en dat ze misschien nog een beetje met hercule gaat praten haha. In ieder geval heeeel veeeel succes, het gaat vast helemaal goedkomen :D

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 6:57 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Vicky en ik rijden op Polie/ Af en toe buiten andere mensen (zelden). Daphne zal Polie paar keer per jaar op de wedstrijden rijden bij het Stamboek. Frederiek rijdt nu in de draken periode omdat Polie voor mij te moeilijk is en Vicky dit niet op zal kunnen knappen (nog niet). Daphne, Freek en ik rijden goed en vragen ook van Polie. Vicky is een goede manegeruiter die van Polie veel kan leren en mij ontlast een keer per week en als wij op vakantie zijn. Dus vier ruiters elke week of regelmatig is wat veel van het goede, daar heb je gelijk in. Twee moet ze aan kunnen met af en toe een derde. Als problemen opgelost zijn dan rijdt Frederiek haar ook niet meer. Dus je kunt stellen dat Polie het zich zelf afgelopen week erg moeilijk heeft gemaakt. :twisted: Groeten en hopelijk tot ziens in de veluwe. :D

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: vr feb 13, 2009 6:03 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
We zijn weer een week verder. Op advies van Annebelle longeer ik Polie nu van te vore. Kan ze even haar ei kwijt. Het gaat stukken beter met haar, dat longeren en losgooien was een goede tip! Volgens Annebel had Polie het gewoon te koud. Gisteren zelfs een super buitenrit gehad op Polie, van te voren een kwartier gelongeerd Ze was alleen kijkerig en soms schrikkerig, maar ze rende niet weg of week uit, ze liep gewoon braaf door zoals het hoort. Super gewoon. Ook was ze weer zacht in het mondje en pakte geen een keer vast. Toen we weer terug op het erf waren, deed Hercule iets raar. Polie schrok zich kapot en sprong letterlijk een gat in de lucht om op precies de plek weer neer te komen. Ik heb haar gesprezen , wat een super merrie en gezegd dat als ze zo door gaat ze zelfs haar merensdiploma in ontvangst kan nemen :D want Schrikken mag, fiepen, vluchten wijken niet. :evil:

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: di apr 03, 2012 1:04 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 10:26 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Zutphen
Lieve merens-mensen,

Eindelijk ben ik weer eens op het forum. Ik zie dat het drie jaar is geleden dat ik dit bericht heb geschreven! en wat is er in die tijd veel veranderd. Het doet me trouwens nog steeds heel veel als ik al jullie lieve berichten terug lees als reactie op mijn moeilijke periode met Noor.
Wat een wereld van verschil is het nu. Ondertussen is Noor ook al bijna 6, zijn we twee keer verhuisd en heb ik natuurlijk zelf ook heel veel bijgeleerd. ik ben nu zo ver dat ik kan zeggen dat zo ontzettend blij ben met mijn lieve Merens! Wie had dat toen kunnen denken. Het rijden gaat super, ze pakt alles heel goed op en we zijn ook al een paar keer naar buiten geweest. het wandelen wat dus eerst echt een drama was...niks meer van te merken! Soms denk ik nog wel eens terug aan die moeilijke tijd en toen had ik mijn vader een keer aan de telefoon. Hij is niet echt een paarden man of zo, maar altijd wel begaan met het wel en wee van zijn dochter en paard. Ik vertelde met tranen in mijn ogen dat het zo moeizaam ging met Noor en dat ik het mij toch wel anders had voorgesteld. Hij sprak toen de wijze woorden: "Meisje, je zult zien dat het hierna alleen maar beter gaat en dat je over een poosje er een geweldig paard aan hebt, omdat je dan zoveel met haar hebt meegemaakt". Toen kon ik dat eigenlijk moeilijk geloven, maar nu kan ik zeggen dat het echt zo is! Noor is en blijft een eigenwijs monstertje op z'n tijd (in eens omdraaien in de bak of een sprintje trekken als ik haar zo rustig "los" in de grote loopstal aan het poetsen ben) maar ik moet daar dan soms ook zo om lachen! Aan de andere kant: laatst had ze een vervelende hoefwond en moest ze acuut naar de smid. Ze had pas een keer eerder in de trailer gestaan, maar ook nu, met pijn, liep ze zo mee en ook de smid mocht alles wat nodig was doen. Hetzelfde verhaal bij de tandarts en veearts als ze een inenting moet, ze is zo ontzettend rustig. dit was trouwens in het begin met rijden wel een soort van teleurstelling voor mij. Ze was wel heeeeel sloom. Okay, ik wil graag een niet hittepetitterig paard, maar dit was wel wat overdreven. Maar sinds een paar maanden heb ik les OP Noor (eerder vooral grondwerk) en gaat alles veel soepeler en reageert ze zoals ik zou willen. Pfff, wat een goed nieuws allemaal, maar ik dacht ik laat het toch even weten, dat het nu heel goed gaat. Ik ben ook van plan weer wat vaker het forum te bezoeken, was altijd zo gezellig!

groetjes Jasmijn

_________________
Merens-gek-geworden!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 1:17 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
He jasmijn, ik kon zolang niet op het forum en vandaag gewon weer eens geprobeerd en nu lukt het wel. Dus nu pas je berichtje gelezen en wat vind ik dit een leuk verhaal om te lezen. Tja, merens kunnen soms heel lastig zijn en hebben een heel consequente houding nodig van de baas. Weet ik alles van.
Fijn dat het met jou en Noor nu goed gaat en leuk dat je het verhaal hier neerzet.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ups en downs...
BerichtGeplaatst: di apr 24, 2012 12:40 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 22, 2007 10:26 pm
Berichten: 25
Woonplaats: Zutphen
Hoi Pauline,

Ja ik was ook heel lang niet op het forum geweest omdat ik de hele tijd "rare" meldingen kreeg. Gelukkig is dat nu opgelost. Ik begreep alleen van het stamboek dat er weinig activiteit was op het forum, das jammer, maar goed, af en toe even kijken en berichtjes plaatsen ga ik nu maar weer doen.
Tis inderdaad echt bijzonder om na te gaan dat er zo veel veranderd is wat betreft mij en Noor. Ik ben nu echt aan het genieten van mijn paardje en dat is echt super! Misschien zelfs dit jaar naar de keuring! Daar durf ik nu wel aan te denken. Ze is inmiddels al een paar keer in de trailer geweest en volgens mij vond ik dat spannender dan zij:-) Dus wie weet...

_________________
Merens-gek-geworden!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling