MerensForum.nl

Het forum voor Merensliefhebbers! Onderdeel van het Merens Stamboek Nederland
Het is nu do maart 28, 2024 5:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: merens gesloten paarden?
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2012 5:51 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Een serieuze vraag heb ik. Ik heb al jaren twee merens en verder dus weinig vergelijkingsmateriaal. Hercule was in het begin heel gesloten en vond het moeilijk om zich te binden aan mij. Na anderhalf jaar was dat over en nu is het zelfs zo dat als ik hem uit logeren laat gaan, hij stikt van de heimwee en zelfs afvalt. (Hercule is ongeveer 14 jaar bij mij). Hij is zo blij als hij me weer ziet na paar weken, dat is ontroerend leuk. Hij is elke dag een blij open paard dat rond ons heen rent, ondeugend is, hinnikt als hij ons ziet en probeert ons te sturen in wat hij graag wilt etc.
Nu Polie, haar heb ik al vier jaar. En sinds één jaar begint ze zich te openen (zij is nog introverter als Hercule) en zich ook te hechten. Ik kan met rijden lezen en schrijven met haar (was in het begin echt wel anders) evenals in de omgang, ze vertrouwt me volledig en ik haar! Dat zeg ik toch wel met enige trots want dit hete paardje heeft het me niet gemakkelijk gemaakt, maar wat is het een fijn paardje om mee te werken. Een echte sport pony met veel talent.
Toch vind ik dat het lang duurt dat hechtingsproces bij haar als ik terug kijk. Als ze uit logeren gaat en ze ziet me dan komt ze op een holletje op mij af en is blij ook al heeft zij het i.t.t Hercule wel prima naar haar zin bij mijn vriendin als wij naar NL gaan. Hinneken doet ze zelden of nooit en als ze het doet is het naar haar grote vriend en man Hercule.
Mijn vraag is dus, heb ik dit nu toevallig met mijn paarden of is dit des merens? Het duurt lang zo is mijn beeld voordat je een band hebt, maar als je die band eenmaal hebt dan zijn ze ook ontzettend trouw en vrienden voor het leven bij wijze van spreken.
Ben benieuwd naar hoe dit voor anderen is?

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za nov 03, 2012 8:54 am 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Hoi Pauline,

Ik heb Quinoa zoal je weet vanaf 10 maanden en er is zeker sprake van een band. Hij vertrouwt me volledig en als ik weg loop dan zeggen andere mensen dat quinoa dan toch even wat onrustig staat, als hij bijvoorbeeld vast staat om gepoetst te worden.

Maar als ik op vakantie ben geweest o.i.d. dan komt quinoa niet ander naar me toe dan anders. Hij hinnikt nooit naar me en komt er altijd relaxed sjokkend aan haha. Volgens mij zal quinoa het een zorg zijn hoe vaak ik wel of niet kom, zolang hij zijn natje en droogje maar krijgt haha.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2012 12:58 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
OK marjolein dus Quinoa heeft die introvertheid en eenkennigheid dus niet en ook niet dat overdreven hechten begrijp ik uit jouw verhaal. Die vind het allemaal wel best.

Wat ik zelf indertijd tijdens ons weekend wel geweldig vond aan jouw paard en dat vind ik eigenlijk een teken van openheid, was dat toen ik onze paarden ging voeren in het donker en Quinoa er niet was, ik, toen ik hem riep, hem keihard hoorde aanscheuren. Vond dat zelfs een beetje eng maar hij stopte zo keurig mooi voor me, kreeg zijn kroel en hooi en vrolijk begon mijnheer in zijn eigen hoekje te eten. Eten is natuurlijk heel belangrijk voor een merens maar ik was tenslotte toch een vreemde voor hem en het baasje van die twee die hem uit de groep knikkerde (waar hij toen ook niet mee zat). Ik heb jouw paardje als een heel vrolijk open paardje ervaren. Anders als die twee van mij, die nu wel heel open aanvoelen voor mij hoor en vrolijk zijn.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2012 5:42 pm 
Offline
****
****
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 12, 2005 10:28 am
Berichten: 2036
Woonplaats: Valthermond
Klopt Pauline, Quinoa zal het allemaal een worst zijn haha.

Echter als iemand anders op Quinoa z'n rug zit dan doet hij niets, hij gaat dan direct in staking. Uiteraard vind ik dit zelf wel grappig en zo is het toch een beetje een uniek paardje waar ik de gebruiksaanwijzing van ken haha.

Maar inderdaad heel anders dan de paarden van jou, ben benieuwd naar de andere paarden.

_________________
FIGARO DU KERCORB X BETEL DE FANTILHOU = QUINOA DE FANTILHOU

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo nov 07, 2012 9:36 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Dat staken bij anderen dat vind ik toch wel weer echt des merens. Je moet gewoon eerst iets met ze hebben of beter gezegd, zij met jou voordat ze voor je gaan!

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 5:41 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 05, 2005 8:11 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Haarlem
Hey Paulien,

Ik heb weliswaar geen "eigen" merens, maar rijdt al wel 10 jaar eentje met veel plezier bij. Het eerste jaar heeft hij mij behoorlijk uitgetest, door bijvoorbeeld te weigeren in galop te gaan (ik deed dat net anders dan zijn eigenaar). Maar na een tijdje is er echt een band ontstaan. Hij heeft nog meer bijrijders, maar heeft bij iedereen zijn eigen "grapjes", bij de een wegracen in rengalop, bij mij "nep-schrikken".
Deze zomer ben ik 5 maanden weggeweest, en verwachtte toch wel wat verontwaardiging bij terugkomst. Ik heb hem, in overleg met zijn eigenaar, van tevoren heel goed uitgelegd dat ik een tijdje weg zou gaan. Tijdens mijn laatste rit voor ik wegging, gooide hij mij er voor het eerst in 10 jaar bijna af (ik hing er heel charmant naast :) ). Een uit de hand gelopen nep-schrik-grap, met een blauw scheenbeen als gevolg. Ik vreesde het ergste voor mijn terugkeer...
Maar, na 5 maanden kwam ik aan bij zijn weitje. Ik hoefde maar 1 keer te roepen of meneer liet zijn lunch in de steek om hinnikend naar me toe te lopen!
Toen bleek dat ik niets substantieels bij me had qua eten ging hij na even knuffelen toch weer verder met eten, maar van verbolgenheid was geen sprake :).
Ik denk dus dat je kunt zeggen dat, ook al gaat de merensliefde voor een groot deel door de maag, je toch wel echt een band met ze kunt hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 6:12 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Hai Elsbeth, wat leuk je reactie en om weer eens iets van je te horen, wat een leuk verhaal. En ik vind het dus echt des merens wat je beschrijft. Ook het er af bokken en het uit testen.
Het is net of ze het weten als je ze vertelt dat je vertrekt. Als je volgend jaar in de buurt wil komen dan kom maar rijden hier op onze merens Hercule.

B.v. Hercule en Polie hadden niets met elkaar in de kleine kudde bij Annebel. Wij vielen op Polie. Dus tegen de twee paarden gezegd, als jullie willen worden jullie een stelletje en mogen jullie mee naar Nl en blijven altijd bij elkaar als het aan ons ligt. Annebel moest daar zo om lachen, vond het terecht zo idioot. Een uur later werd ik door haar gebeld, paarden waren bij elkaar aan het likken en kroelen. Ze vond dat echt bizar. Idioot toch zo iets, ze stonden al een tijdje bij elkaar zonder iets te hebben.
Dus wellicht vond jouw paard het niet leuk dat je vertrok (grapje) maar hij vond het heerlijk dat je er weer was.
Zo ook met onze bijrijder Suus. Jef had Hercule net eten gegeven en dan heeft hij normaal echt geen aandacht voor mensen. Suus kwam uit NL hier naar toe en toen ze aankwam riep ze hem ( half jaar niet gezien) en hij vliegt gelijk zijn open stal uit met een blijde hinnik, verbaasde kop, galoppeert naar haar toe voor een kroel en ging natuurlijk daarna gelijk verder met eten. En dat gedrag voor ons flegmatiek mijnheertje evenwicht!

Even on topic, paarden hebben zonet gezondheidspapieren ontvangen zodat we zondag a.s. weer terug kunnen reizen naar NL met ze.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 15, 2012 1:03 am 
Offline
starter
starter
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2011 3:11 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Rotterdam
Leuk en grappig om dit allemaal te lezen!
Ik heb Mitxa nu inmiddels 2 jaar en dat is niet allemaal van een leie dakje gegaan in het begin.
Toen Miets net bij ons was wilde hij niet lopen, niet op de hoefslag blijven en de kleinste verandering rond de rijbak was er 1 om snel van richting te veranderen.
Ik heb door zijn grapjes in het begin diverse keren zand liggen happen. Ik weet het altijd aan mijn onervarenheid in het rijden, maar als ik dit zo lees zou het wel eens een combi geweest kunnen zijn. Des merens en onervarenheid.

Inmiddels doet hij alles voor me en zijn we echt een eenheid in het rijden, het gaat momenteel echt met de week leuker, mooier en beter ;-).
Hetzelfde geldt voor mijn dochter.
Als onze bijrijder op Miets rijdt en ik aan kom lopen zegt ze altijd dat ze aan Mitxa merkt dat ik eraan kom :-).
Als andere dan ons drieen op Mitxa rijdt dan probeert hij altijd weer zijn grapjes van het begin uit, moet hij even uitproberen hoe ver hij kan gaan.....

Het zijn toch heerlijke dieren die merens......ik geniet dagelijks van hem.

_________________
Mitxa D'Uhartegain


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do nov 15, 2012 11:21 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Mooi en leuk verhaal Jeanette. Bedankt en inderdaad dit is dus precies wat ik "onderzoek" met mijn vraag.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di nov 27, 2012 1:21 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 05, 2005 8:11 pm
Berichten: 43
Woonplaats: Haarlem
Hoi Pauline,

Dat is een leuk aanbod! Ik heb bij Annebel destijds ook wat avonturen beleefd met Hercule (hij lijkt qua gedrag heel erg op m'n bijrijdmerens). En ja, alles wat je ze vertelt snappen ze! De eigenaar vertelt hem ook altijd als ze op vakantie gaat, en dat scheelt toch scheve gezichten bij terugkomst.
Ben wel benieuwd hoe ze het vinden nu weer in Nederland!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo dec 02, 2012 12:55 am 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Nou Elsbeth dat verbaast mij enorm maar Polie is nog steeds heel erg relaxed en Hercule gaat ook goed. Wat je wel merkt is dat we nu veel minder band met ze hebben, ook al blijven ze braaf en zo met rijden en in de omgang, maar er is minder gehinnik als we aankomen en "interactie" als het ware. In die zin mis ik ze om mijn huis. Maar paardjes gaan uitstekend! En aanbod om te komen en vakantie te hebben in onze caravan als hij vrij is, is echt menens gedaan. Annabel heeft ons telefoonnummer (is mooi pauze plek voordat je verder gaat naar haar).

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 10:23 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Zelf wil ik hier nog iets aan toe voegen.
Hercule werd langzaam maar zeker steeds meer gesloten in NL. Hij was eigenlijk alleen nog maar met zijn eten bezig en ik was bezorgd. Ik vond hem duidelijk een "geval" van te weinig om handen hebben, te weinig afwisseling, vervelen en daardoor niet echt fijn in zijn vel zitten. Er ging zo weinig nog van hem uit. Ik was te druk met de emigratie naar Frankrijk bezig om hem dat te geven wat hij nodig had.
Polie was gelukkig in NL en veranderde amper of niet.
Nu zijn we sinds drie dagen weer terug in Frankrijk. En ik heb mijn grappige actieve ventje weer helemaal terug. Hij rent heen en weer, galoppeert door ons kleine bosje, hij is lief en ontzettend aardig voor Polie ipv haar elke keer weg te jagen bij het hooi mag ze gewoon gezellig naast hem mee eten, beiden koppies naast elkaar. Hij hinnikt weer en is zo duidelijk aanwezig en zijn streken zijn weer helemaal terug.
Samen vanochtend hier buiten gereden en de heuvel op gegaloppeerd. Hij was zo alert en fijn actief.
Dus in dit geval is het open worden van hem volgens mij ook omdat hij het hier in Frankrijk gewoon veel fijner vindt. Er is meer afwisseling en Hercule die graag onder de mensen is vindt het gezellig die activiteit om hem heen van mijn man en mij.
Ik vind het gewoon enorm verbazingwekkend dat een paard zo duidelijk is in hoe hij zich voelt. Niet fijn hebben dan wordt hij dus gesloten het wel naar zijn zin hebben opent hem.

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 5:35 pm 
Offline

Geregistreerd: di jul 12, 2011 4:40 pm
Berichten: 10
he hallo!! zag nu pas deze vraag, wat een leuke vraag want ik vroeg mij dat ook een beetje af!
James is een makkelijk en onwijs lief paard! Hij zal je er nooit bewust afgooien, maar het heeft ruim 2 jaar geduurd voordat er wederzijdse vertrouwen was! wanneer hij los stond in de wei of paddock was hij erg onberekenbaar en was dan ook in staat om gericht te schoppen naar je! het was dan snel duiken. Dat gaf mij weinig vertrouwen in hem en zo hij ook weer in mij! dit deed hij ook bij mijn vriendin.
met rijden sloot hij zich in het begin geheel af, hij deed wat hij moest doen en dat was het. In stal draaien wanneer je wilde peotsen..
Aangezien in echt een schijterd ben moest ik ijzelf steeds weer resetten en weer opnieuw proberen.
Afgelopen februari ben ik bevallen van een geweldige zoon! ik zocht dus een verzorgster, dat valt zoizo niet mee, maar james sloot zich geheel af bij de verzorgster, ik was mee op de fiets en liep mij achterna van met jou ga ik mee en niet met haar! Super bijzonder voelt dat uiteraard! maar niet altijd handig haha! ik heb toen ook besloten om dan maar geen verzorgster te nemen, mijn vriendin heeft mij toen super geholpen! ik heb james gereden tot 10 dagen voor mij bevalling omdat hij zooooo lief en zorgzaam voor mij was..
na de bevalling begon hij weer met draken haha!
James hinnekte nooit, heel soms als ik hem uit de wei kwam halen, hinnekte hij alleen naar mij heel zachtjes.. sinds een paar maanden blijft hij roepen! nu is het dan ineens heel gewoon..
met andere woorden... het duurt zoooo lang voordat je echt een band hebt met een merens, voordat ze echt hunzelf helemaal geven, het zijn super paarden, maar echt niet voor beginnners of kinderen. Niet omdat ze niet braaf zijn! maar ze erg gevoelig zijn voor mensen, omgeving.
of ervaren jullie dat juist anders?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr jan 31, 2014 11:47 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 25, 2010 11:09 am
Berichten: 5
Woonplaats: Gorinchem
Hallo Pauline,

Het is goed om te horen dat het hechtingsproces van jou met Polie ook meer tijd in beslag nam. Ik heb Kasai nu 3.5 jaar en we vertrouwen elkaar nog steeds niet helemaal heb ik het idee. Mijn grootste wens was heerlijk buiten rijden met haar maar dat kan nog steeds niet. Kasai ( bijna 16) is zo verschrikkelijk gevoelig dat ik bijna in meditatieve (ja, echt) staat moet zijn om ontspannen met haar te rijden.
Ik doe er alles aan, 2 juffen, (proef)online coaching voor mijn angst ( ongelukje vorig jaar..... ik mocht een stukje alleen los in het bos van mijn juf, alleen in stap, maar Kasai voelde mijn spanning, ging racen en ik ben er zelf afgesprongen, nooit meer doen,dat weet ik nu, maar ja al die bomen en dat kronkelpad...). Kasai heeft er niets van geleden en er zelf een bijzonder leuk buitenritje van gemaakt, ik strompelde door het bos met blauw oog en heup. Goed niet meer los en weer aan het touw bij de ene juf op de fiets en bij de andere juf aan het touw achter haar oude brave ruin. Gebit, zadels (inmiddels nr 3), osteopaat,fysiotherapeut, paardenfluisteraar, alles ongeveer is erbij geweest om te kijken of er iets mis was met haar. langzaam kom ik erachter dat het om vertrouwen en leiderschap gaat maar dat ik ook contact moet maken met Kasai in geestelijke zin en dat dat alleen kan wanneer ik met een leeg hoofd ( dus de daily hazzles thuislaten) met haar werk en me absoluut op haar concentreer. Ik ben nu boek van Jenny Rolfe aan het lezen, zij beschrijft ademhalingsoefeningen om zo een betere band met je paard te krijgen. Ik had al gemerkt dat het rijden beter gaat wanneer ik niet klets met iemand naast me maar me focus op ontspanning en ademhaling. In plaats van yoga en mindfulness heb ik gewoon een Mérens, hahaha.
Mijn online coach vroeg me: maakt ze het rijden alleen voor jou moeilijk of doet ze dat ook bij andere ruiters? Is het een paard wat hoge eisen stelt aan de ruiter? Daar moest ik even over denken maar mijn juffen niet, beiden zeiden ze, ja Karin, het ligt niet altijd alleen maar aan jou als beginner, ze stelt inderdaad hoge eisen aan haar berijders.
Dat verhaal van jou en Poli (net zo'n hittepetit zo te horen) dat herken ik dus zo en is voor mij een bevestiging dat het met ons ook wel een keer goed komt maar dat de weg er naar toe toch langer is als ik gedacht had. Maar is het nu geslotenheid of zijn sommige Mérensen zo sensitief dat ze zich pas echt geven wanneer de band met de baas optimaal is?
Groetjes, Karin

_________________
Kasai de Theix


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo feb 16, 2014 6:33 pm 
Offline
**
**
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 12, 2006 10:12 pm
Berichten: 732
Woonplaats: haute Vienne Frankrijk
Jeetje Karin ik zie nu pas je verhaal. Fijn dat mijn verhaal jou de moed geeft om door te gaan. Behalve overeenkomsten zie ik toch ook wel verschillen want met Polie heb ik vrijwel vanaf het begin fijn kunnen rijden, ook al was ze snel en heet. Misschien omdat ik geen beginner meer ben, dat is goed mogelijk.
Ik heb veel respect voor je verhaal want tjonge tjonge het is een waar scholingsverhaal van jezelf om jouw paard fijn te krijgen om te berijden. Fijn dat je alle hulp erbij krijgt van je instructrices. Ik hoop oprecht dat jij ook over een tijdje heel erg blij bent met je merens zoals wij zijn, want met Polie kan ik al geruime tijd lezen en schrijven. Het is gewoon een toppertje en zo gaaf om dressuur mee te rijden. Ze is nogal sensibel en doet niet onder voor een KWPN-er als ik mijn instructrice moet geloven.
Maar inderdaad zoals je hebt kunnen lezen was het bij ons zeer zeker geen liefde op het eerste gezicht.
Lieve groeten en succes met je paard!

_________________
polie en hercule ----> in Frankrijk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling